schema tuinverlichting
MdV
2004-10-17 15:50:10 UTC
Hoi, ik wil het volgende installeren als tuinverlichting :

4 lichtpunten die aanschakelen met twee elektrische ogen. Wie kan mij
aansluitschema tekenen ?

U---H---X1---X2---X3---X4---H

U = inkomende spanning
H = electrisch oog (L,L1,0,A)
X1 = lichtpunt
Gerard
2004-10-17 17:37:12 UTC
Post by MdV
[...]
Electrische ogen... die wil ik ook wel!
:)

Gerard H.A.
Frank Bemelman
2004-10-17 17:42:39 UTC
Post by MdV
[...]
Waarom twee electrische ogen?
--
Thanks, Frank.
(remove 'x' and 'invalid' when replying by email)
MdV
2004-10-17 17:59:01 UTC
Post by Frank Bemelman
Post by MdV
[...]
Het zijn in feite PIR's omdat ze automatisch over een afstand van 50 meter
van elkaar moeten aanspringen !
Frank Bemelman
2004-10-17 18:37:40 UTC
Post by MdV
Post by Frank Bemelman
Post by MdV
[...]
Als het twee dezelfde types zijn, gewoon parallel aansluiten.
Daarbij dus fase en nul op dezelfde schroefjes, en schakelcontact
of lamp uitgang idem dito.
Jan
2004-10-17 18:56:43 UTC
Post by MdV
Het zijn in feite PIR's omdat ze automatisch over een afstand van 50 meter
van elkaar moeten aanspringen !
Dus de lampen moeten aangaan door PIR1 of PIR2, en die staan 50 meter uit
elkaar?
Het gaat over tuinverlichting, ik neem aan dat je dus 1 kabel gaat
ingraven?, in dat geval gewoon een adertje meer nemen.
De PIRS gewoon aan de fase en nul hangen, en de extra ader is dan de
schakeldraad, die sluit je op beide PIRS aan
De lampen dan aansluiten tussen nul en de schakeldraad.
PIR 1 of PIR 2 of beide zullen kunnen schakelen, en de schakeldraad, dus de
lampen voorzien van spanning.
bausie.
2004-10-18 09:10:40 UTC
Post by MdV
Post by Frank Bemelman
Post by MdV
[...]
Dan hoef je toch alleen maar de spiegel 50 meter ver weg te zetten, dus heb
je er ook maar een aftaster voor nodig.
--
Groeten,
André