Orgeldeler met één IC
Hans Nijntjes
2021-03-22 15:34:47 UTC
Ergens in de jaren 70 is een artikel met deze titel in Elektuur geplaatst.
Kan iemand zich dit nog herinneren ? En is dit ergens beschikbaar ?

Groet,
Hans
Izak van Langevelde
2021-03-22 15:36:58 UTC
Post by Hans Nijntjes
Ergens in de jaren 70 is een artikel met deze titel in Elektuur geplaatst.
Kan iemand zich dit nog herinneren ? En is dit ergens beschikbaar ?
Je hebt er niets aan, maar ik ben zeer benieuwd wat een orgeldeler is...
Grinnikend door het leven...
Stef
2021-03-22 16:05:47 UTC
http://www.datasheet39.com/PDF/689544/SAJ110-datasheet.html
--
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

"During the race
We may eat your dust,
But when you graduate,
You'll work for us."
-- Reed College cheer
Rob
2021-03-22 18:22:27 UTC
Post by Stef
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
[...]
Dat was in 1970 natuurlijk iets bijzonders maar tegenwoordig gebruik
je daar een CMOS 4040 voor...
Piet
2021-03-22 18:36:23 UTC
Post by Rob
Post by Stef
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
[...]
Tsja... Neonvox, Philicorda... sweet sixties memories.

-p
J. J. Lodder
2021-03-22 21:49:13 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Stef
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
[...]
Tja, niks te transistor.
Die eerste Philicordas hadden koude kathode buisjes voor de
toonopwekking, en verder een deugdelijk buizenversterker. [1]
Neonvox weet ik niet, maar de naam suggereert hetzelfde.

Jan

[1] Heerlijk antiek, je weet wel, het Nixie tijdperk.
Nog altijd als klok te koop. dankzij het Sovjet regime.
Rob van der Putten
2021-03-22 20:11:59 UTC
Hoi
Post by Stef
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
[...]
Bij het subject denk ik eerder aan een top octaaf synthesizer of top
octaaf generator.
Met twee-delers maak je dan de lagere octaven. Een deler trein per noot
dus 12 in totaal.

Vr.Gr,
2021-03-22 20:22:13 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Stef
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
[...]
Ja daar kun je dan toch die SAJ110 voor gebruiken?
Of een 4040.
Rob van der Putten
2021-03-22 20:40:40 UTC
Hoi
Post by Rob
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Stef
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
[...]
O, absoluut. X12 dus.
Maar da's dus niet erg orgel specifiek.
Je hebt iets nodig dat bij benadering door ¹²√2 deelt. En dat 12 maal.
In één IC.
Eerder had je hier een paar IC's voor nodig. Later is dat één IC
geworden. Vandaar de titel dacht ik zo.
Maar het is allemaal erg lang geleden.

Vr.Gr,
2021-03-22 20:52:54 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Rob
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Stef
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
[...]
Kennelijk is de MK50240 zo'n IC.
Maar ik weet niet of dat Elektuur artikel daar over ging.
Alle Elektuur's staan op archive.org
J. J. Lodder
2021-03-22 21:49:13 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Rob
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Stef
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
[...]
Je hebt iets nodig dat bij benadering door ??√2 deelt. En dat 12 maal.
In één IC.
Eerder had je hier een paar IC's voor nodig. Later is dat één IC
geworden. Vandaar de titel dacht ik zo.
Maar het is allemaal erg lang geleden.
Zo was het niet. Die latere transistor Philicordas
hadden 12 toongeneratoren die apart gestemd moesten worden.
Daarna was het alleen nog maar delen door twee, met een SAJ110,

Jan
tuinkabouter
2021-03-23 19:36:57 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Hans Nijntjes
Ergens in de jaren 70 is een artikel met deze titel in Elektuur geplaatst.
Kan iemand zich dit nog herinneren ? En is dit ergens beschikbaar ?
Je hebt er niets aan, maar ik ben zeer benieuwd wat een orgeldeler is...
je wilt weten wat voor bijzondere bijl dat is?
-- pims

Chris
Alle Elektuurs zijn te bekijken / downloaden op archive.org
Hans Nijntjes
2021-03-23 10:39:48 UTC
Post by Chris
Post by Hans Nijntjes
[...]
Ik heb op archive.org gezocht en gevonden. Het gaat om de AY-1-1320 en de verwante AY-1-0212.
Dit zijn zgn. top-octave synthesizers, die met 1 kristaloscillator frequentie alle (hoogste) 12 tonen produceren (inderdaad door 12V2 deling).
Met meerdere 2-delers maak je dan de andere (lagere) octaven.
Best mogelijk dat dit heel gedateerde IC's zijn, en dat er simpeler oplossingen (MIDI) bestaan.
Intussen heb ik het eerstgenoemde IC in Breda kunnen bestellen.

Bedankt voor alle input en hulp !

Groet,
Hans
Rob
2021-03-23 12:22:26 UTC
Post by Hans Nijntjes
Post by Chris
Post by Hans Nijntjes
[...]
Ik houd me niet bezig met die techniek maar als men mij zou vragen zo
iets te maken zou ik het softwarematig (DSP) doen. Tegenwoordig maak je
met een gemiddelde microprocessor en een D/A converter alle tonen die je
maar wilt maken, en dan kun je ook gemakkelijk andere golfvormen maken.