Vreemde aansluiting wandcontactdoos
Het varken van Breslau
2022-04-04 17:49:08 UTC
Ik heb hier in een normaal huis, zonder krachtstroom, een paar
stopcontacten die vreemd zijn aangesloten - en niet werken.

Ze zitten op een groep waarvan de andere apparaten/aansluitingen wel
goed werken. Als ik de schakelaar uitzet heeft de groep geen stroom en
de rare stopcontacten ook niet.

Bij openen blijkt dat op die stopcontacten twee (!) fasedraden en twee
nuldraden zijn aangesloten. Als ik ze loshaal staat op beide fasedraden
stroom (met spanningzoekertje gecontroleerd). Maar of ik ze nou op de
ene of op de andere fasedraad aansluit of op allebei: er staat volgens
de spanningzoeker stroom op, maar een lamp in dat stopcontact gaat ook
niet branden.

Ik snap hier dus helemaal niks van. Wat zou dat kunnen zijn?
--
"What a strange and unfamiliar world if everyone were treated
according to his deserts! (Jack Vance)"
Rob
2022-04-04 18:14:50 UTC
Post by Het varken van Breslau
[...]
Dat is voor een kookplaat. Je moet de lamp tussen fase en nul doen,
niet tussen de fasedraden.
Het varken van Breslau
2022-04-04 18:37:52 UTC
Post by Rob
[...]
Uiteraard leg ik die tussen fase en nul. Het is ook geen Periflex
contactdoos, maar een doodgewone tweepolige contactdoos met randaarde.
Rob
2022-04-04 20:32:54 UTC
Post by Rob
[...]
Hoe kunnen daar dan 2 fasedraden op zitten???
Of zitten die onder dezelfde schroef (dwz wordt het stopcontact tevens
als lasdoos gebruikt)
Het varken van Breslau
2022-04-05 06:26:08 UTC
Post by Rob
[...]
Yep, onder een schroef. Ik dacht eerst ook dat ze gewoon naar het
volgende stopcontact hadden doorgelust, maar als je ze loshaalt staat op
beiden stroom.

Toen dacht ik dat ze per ongeluk hadden "terug gelust" vanaf een
stroomdragende draad, maar ook los wil op geen van beide draden (en de
nul) een lamp branden. Zoals gezegd: de spanningzoeker brandt op beide
draden even fel.
Stef
2022-04-05 07:20:37 UTC
Post by Rob
[...]
Als je op de fase echt spanning hebt en je lamp doet het niet, dan moet
er iets met de nul mis zijn. Wat zie je op de nul met je spanningzoeker?

Andere optie is dat die fase (en evt. de nul) draden gewoon los liggen
en een beetje wat oppikken. Een spanningzoeker is nogal gevoelig. Een
belaste meting kan dan wat meer zeggen.
--
Stef

<Knghtbrd> I can think of lots of people who need USER=ID10T someplace!
Rob
2022-04-05 08:19:45 UTC
Post by Rob
[...]
Ik zou die installatie maar eens door een deskundige laten nazien want
dit is geen toelaatbare situatie, zal wel door een doe-het-zelver zo
aangelegd zijn.

Dit soort constructies is (brand)gevaarlijk! Als je in de krant leest
"de woningbrand is ontstaan door kortsluiting" dan bedoelen ze niet
kortsluiting maar onderbreking/slecht contact. Kortsluiting laat de
zekering doorslaan. Maar een wankel contact waar stroom doorheen loopt
dat wordt warm en DAT veroorzaakt brand. Dus als jij een behoorlijke
stroom gaat afnemen van een stopcontact wat op die manier "doorgelust"
is aangesloten maak je een goede kans dat het op die plek waar het
amateuristisch is doorgelust warm gaat worden. En dat is vaak een
vicieuze cirkel: als de boel warm wordt zet het metaal uit, wordt de
contactdruk minder, neemt de weerstand toe, en wordt het nog weer warmer
etc. tot het gaat vonken.

Dus roep er een electricien bij om de installatie in orde te maken.
Piet
2022-04-05 09:34:21 UTC
Post by Rob
[...]
Hoe fel is "fel"? Even fel als wanneer je de spanningszoeker op een
een echt fasevoerend contact prikt? Of wat zwakker, wat kan duiden
op capacitieve overbrenging van andere fasedraden.
Voor de zekerheid zou ik - voorzichtig... - ook de proef op de som
nemen en een lamp aansluiten tussen de fase van die rare contactdoos
en de nul van een andere.
Als dat allemaal niets oplevert zou ik de hoofdschakelaar uitzetten
en een goed heenkomen zoeken...

-p

Piet
2022-04-04 18:37:57 UTC
[...]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het Perilex contactdozen zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex

-p
Het varken van Breslau
2022-04-04 19:12:11 UTC
Post by Piet
[...]
Nee dus... en de twee fasedraden komen ook bij elkaar op een van de twee
contactpunten. De twee nuldraden op het andere punt.
Bert(AWRvB)
2022-04-05 08:36:09 UTC
[...]
Serieschakeling?

[+]------Lamp A -------- Lamp B -------- // ------ [-]