ster-driehoek probleem
Michel
2004-08-31 18:20:50 UTC
Heb een compressor (K-14) van Bauwer, met een Marelli MA132SA2 elektromotor
(7.5KW) als driver voor dit ding.

De softstart-schakelaar is zeker weten juist aangesloten en ik heb vandaag 2
nieuwe exemplaren geprobeerd. (handgeschakelde exemplaren)

Probleem. In Ster, kan ik de motor starten. Is deze lekker op gang (seconde
of tien) en ik schakel door naar driehoek, dan springen de stoppen er uit.

Van alles al geprobeerd, maar alles zonder resultaat.

Er hangen hier Hager MBN 616E automaten in de meterkast. De
krachtstroominstallatie is voorzien van aparte aardlek.

De gemeten aanloopstroom in ster is 38 ampere, met een val naar ongeveer 12,
dan vrij snel oplopend....

Het moment van schakelen naar driehoek, heeft geen invloed op het resultaat.
Telkens liggen de stoppen er uit.

Wat nu te doen. Wij snappen er niets van.

Groeten,

Michel
" \(¯`·.žž.->®ene©
2004-08-31 19:13:05 UTC
Post by Michel
[...]
Hoeveel amp zijn die automaten?
Heb je niet toevallig een U2, V2 of W2 verwisseld? (wil hij in driehoek de
andere kant op draaien) en dat wil natuurlijk niet :-)
Ik weet dat je een ster driehoek op een bepaalde manier kunt aansluiten dat
de piekstroom tijdens overschakken van ster naar driehoek verminderd.
Ik weet alleen niet meer wat daar nu anders bij was. (moet ik een colega
vragen die mij dat destijds heeft verteld)
Maar misschien weet iemand anders het hier.
Hier nog even een schema (missschien heb je toch iets verkeerd)
Wat gebeurt er als je hem gelijk in driehoek start?

suc6
ENERBY
Michel
2004-08-31 19:27:54 UTC
Post by Michel
2
Post by Michel
[...]
http://home.planet.nl/~wmoproj/ENERBY/ster%20driehoek.GIF
Wat gebeurt er als je hem gelijk in driehoek start?
als ik in driehoek opstart hoor ik heel even een brommetje in de motor en
vervolgens springt de automaat er vrolijk weer uit. (eigenlijk vrijwel
tegelijk)
Ik heb de draadjes nogmaals nagelopen en feitelijk kan er vrijwel niets mis
(dacht ik)
Hoe kan ik de wikkelingen zelf op bedrading (aansluiting) controleren?
Wellicht is er in de motor zelf iets niet in de haak of zo.
Er zit schijnbaar geen sluiting in de wikkelingen....., volgens mijn
metertje......

hellup..... :(
" \(¯`·.žž.->®ene©
2004-08-31 19:43:47 UTC
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
[...]
Wat gebeurt er als je hem gelijk in driehoek start? (doe dit even zonder
compressor dus Vsnaar eraf)
Draait hij dan de goede kant op?
Michel
2004-09-01 07:07:55 UTC
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Hoeveel amp zijn die automaten?
16A automaten
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Heb je niet toevallig een U2, V2 of W2 verwisseld?
Nope
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Wat gebeurt er als je hem gelijk in driehoek start? (doe dit even zonder
compressor dus Vsnaar eraf)
Draait hij dan de goede kant op?
Dat heb ik nog niet geprobeerd. thx voor de tip
Mich
Gijs
2004-09-02 20:06:52 UTC
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
[...]
Ik heb er niet zo heel veel verstand vanmaar ik kan het altijd proberen.
Ik weet niet of het een motor is die ook geschikt is voor 220v dus
220v/380v?
Er zijn tegenwoordig ook motoren die geschikt zijn voor 400v/690v zijn. Dan
moet je dus precies anderom de plaatjes aansluiten die erop zitten voor ster
en driehoek.

( zal wel een dom antwoord zijn ) ;-)

Gijs
Ivo Vermeulen
2004-09-09 20:44:35 UTC
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
[...]
Probeer er eerst eens voor te zorgen dat de last bij het opstarten zo
klein mogelijk is (hoe groter die last hoe langer je piek aan blijft
houden). Probeer eens de motor van ster naar driehoek te schakelen
zonder dat de last er aan hangt en let op eventueel omkeren van
draairichting! Dan weet je zeker dat je geen fouten hebt gemaakt met de
draairichting.
Remove -- when u reply
Jantje
2004-08-31 20:11:03 UTC
Post by Michel
[...]
Heb je echt een softstarter?
Dan doe je het niet helemaal goed.
De softstarter vervangt de ster/driehoek aanloop.
Dus motor in driehoek aansluiten, en alleen de softstarter gebruiken.

Of gebruik je een ster driehoek schakelaar??

Laat even weten, dan heb ik nog een tipje voor je.

Jantje
Michel
2004-09-01 07:06:43 UTC
Hoi Jantje,

Het is een ster-driehoek inderdaad. Sorry voor de verwarring. Ik noem dat
ook een softstarter :)

groetjes,

Mich
Post by Michel
2
Jantje
Jantje
2004-09-01 17:10:22 UTC
Post by Michel
Hoi Jantje,
Post by Jantje
Laat even weten, dan heb ik nog een tipje voor je.
Jantje
Heb je een 7,5 kW motor aangesloten op een automaat van 16 Ampere?
Dat is wel heel erg krap aan.
Heeft de automaat een C karakterestiek??
De motor neemt nominaal al ongeveer 15 Ampere op!

Bij het overschakelen van ster naar driehoek komt er kortstondig een hoge
piekstroom.
Deze piekstroom is zelfs hoger dan bij direkte aanloop op driehoek. Maar wel
veel korter.
Wat je kunt proberen is de ster-driehoek anders aan te sluiten.
ENERBY had het er al over, maar wist niet hoe.
Vooral bij zwaar lopende motoren wil het wel eens helpen.
Wat moet je doen?
Klemmenbord U1, V1, W1
en V2, W2,U2

Voeding L1,L2,L3 op U1, V1, en W1
Sterstand V2,W2, en U2 doorverbinden.

Driehoekstand normaal U1 met V2, V1 met W2 en W1 met U2 doorverbonden.
Speciale aansluiting: U1 met W2, V1 met U2, en W1 met V2 doorverbinden.
Dus als het ware de onderste klemmen 1 plaatsje naar rechts opschuiven.

Deze truuk kun je dus eens proberen.
Kijk ook je automaat na, moet minimaal een C karakterestiek hebben.
En probeer eerst met een onbelaste motor.

Ik hoor graag van je of het gelukt is.

BTW. Een softstarter is een elektronische aanzetter vor motoren.

Jantje
Roodborstje
2004-09-02 06:46:35 UTC
Wanneer bij een ster-driehoekschakeling de zekeringen bij
het naar driehoek gaan eruit vliegen komt dat 10 tegen 1
doordat de motor in driehoek de verkeerde draairichting
heeft. Doordat de motor dan eerst tot stilstand moet komen
en weer aan moet lopen verkrijg je dan een enorm hoge
aanloopstroom reden waarom de ster-driehoekschakeling
in de eerste plaats toegepast werd....

Succes verder..

"Michel" <***@spam.please> schreef in bericht news:ch2ffr$n9n$***@news.cistron.nl...

Jantje
2004-09-02 08:26:36 UTC
Post by Roodborstje
[...]
Dit is vrijwel onmogelijk.
Aangezien er bij omschakeling van ster naar driehoek de fase aansluiting
op U1 V1 en W1 niet lasgenomen worden.
Bij verkeerde aansluiting zal de motor stoppen, de zekeringen eruitknallen,
of alleen maar brommen, waarna de zekering en/of thermische beveiliging er
alsnog uitgaat.

In driehoek de andere kant om laten lopen is normaal gesproken niet
mogelijk.
Wil je het perse doen??
Dan heb je minimaal een aangepaste schakelaar nodig.

Jantje
Roodborstje
2004-09-02 08:31:38 UTC
Bla, leer eens lezen knul.

"Jantje" <***@hccnet.nl> schreef in bericht news:4136d93e$0$150$***@reader2.nntp.hccnet.nl...

Jantje
2004-09-02 10:48:48 UTC
Post by Roodborstje
Bla, leer eens lezen knul.
Snap jij wel waar het over gaat??

Jantje
Eilko
2004-09-02 12:08:29 UTC
Post by Jantje
Post by Roodborstje
Bla, leer eens lezen knul.
Snap jij wel waar het over gaat??
Jantje
Waarom loopt een technisch meningsverschil nou weer uit op schelden?
Leg liever uit waarom die ander ongelijk heeft.

/Eilko.
Roodborstje
2004-09-02 14:08:48 UTC
Het is geen kwestie van ongelijk, laat staan een meningsverschil.
Ik vertel op een normale manier aan de OP dat de zekeringen
bij het overschakelen van ster naar driehoek tien tegen een stuk
gaan vanwege een verkeerde (andere dan in ster) draairichting.

Jantje begint daarop met een zeurverhaal dat een andere richting
in driehoek dan in ster niet mogelijk is omdat dan de zekeringen
stuk gaan.... Sja, als ie mijn reactie gelezen had dan hoefde de
zijne eigenlijk niet meer. Toch neuzelt hij vrolijk door.

Een onbenul die niets kan toevoegen en alleen de OP maar
een beetje misinformatie wil verstrekken krijgt van mij net
wat ie verdiend en meer niet.

"Eilko" <***@xs4all.nl> schreef in bericht news:41370d3e$0$559$***@news.xs4all.nl...

Jantje
2004-09-02 19:37:01 UTC
"Roodborstje" <***@beukenbosbescherming.wild> schreef in bericht news:***@corp.supernews.com...

Allereest mijn excuses.
Met schelden enz. kom je niet verder naar elkaar toe, allen maar verder
vanelkaar af.

Even mijn verhaal goed lezen Roodborstje.

Het is (vrijwel) onmogelijk de motor zo op een ster-driehoek schakelaar aan
te sluiten dat deze in de ster-stand de ene kant op draait, en in
driehoekstand de andere kant op draait.
Afgezien van aanloop en ander soort van stromen.
Lukt ook niet met een 0,75 kW motortje met 100 Ampere afgezekerd is.

Dat het wel kan is een zg. broodje aap verhaal.

Wat wel kan bij verkeerde aansluiting, is dat de motor in driehoek op twee
fasen gaat lopen.
De motor loopt dan niet lekker, en uiteindelijk zal de thermische
beveiliging eruit gaan.
Maar hij draait wel nog steeds dezelfde kant op.

Jantje
Eilko
2004-09-03 07:30:02 UTC
Post by Jantje
[...]
Ik heb eens een bedradingsschema uitgewerkt waarbij ie in ster
goed draait en in driehoek de verkeerde kant op zou willen.
't Is wel te bedraden, als je een volledig gescheiden driestanden
driefasen schakelaar hebt. Of die schakelaars in de praktijk
gebruikt worden, weet ik niet.
Post by Jantje
Wat wel kan bij verkeerde aansluiting, is dat de motor in driehoek op twee
fasen gaat lopen.
De motor loopt dan niet lekker, en uiteindelijk zal de thermische
beveiliging eruit gaan.
Uit het verhaal van OP valt af te leiden dat de stoppen er direct
uit vliegen. Geen thermisch probleem dus..

Ik blijf het met Roodborstje eens dat het vrij simpel is om
een ster-driehoekschakeling met een zo eenvoudig mogelijke
schakelaar zo te configureren dat ie in driehoek verkeerdom
draait en dus onmiddellijk de stoppen er uit brandt.

/Eilko.
Roodborstje
2004-09-03 11:34:45 UTC
Iedereen die regelmatig dergelijke schakelingen in de praktijk beleefd
weet war er daarmee fout kan gaan, hetzelfde geld overigens voor
Dahlander (2 toeren motoren) die in driehoek en dubbelster lopen
voor resp lage en hoge toeren.. Ook die kan je makkelijk verkeerd
aansluiten.

Weet je hoe het klemmenbordje en de theorie van deze schakelingen
in elkaar steekt hoeft aansluiten en werking geen probleem te zijn..
Door voortgang van de techniek en intrede van cycloconvertors en
softstarters zijn de meeste "nieuwe" techneuten ook niet meer in staat
in een keer de boel foutloos aan te sluiten.

Vaak komt het erop neer dat ze dan ouwe knarren als ik bellen
om het "karwei" af te maken, lol;-))

"Eilko" <***@xs4all.nl> schreef in bericht news:41381d7a$0$78753$***@news.xs4all.nl...

Roodborstje
2004-09-03 11:30:40 UTC
Joh je lult weer naar je verstand hebt, het is niet het draaien van
de motor maar het DRAAIVELD dat de richting die een motor
kiest bepaald. Dit is dan teven de draairichting van de motor in
kwestie. Zo heeft een aangesloten motor die nog niet draait een
draairichting. Is het draaiveld en dus de draairichting linksom bij
aanloop in ster en rechtsom bij overschakelen naar driehoek is
het resultaat voor de meesten onder ons intussen bekend.

Verder ga ik met een dombo als jij absoluut niet meer, schrijf je
antwoord maar naar de maan of de blauwe lucht. Ik heb wel beters
te doen dan met eikels te discussiëren op niets af.

"Jantje" <***@hccnet.nl> schreef in bericht news:41377660$0$764$***@reader10.nntp.hccnet.nl...

Jantje
2004-09-03 15:00:39 UTC
Post by Roodborstje
[...]
Lijkt me een heel strak plan.

Alhoewel,
Stuur me eens een schemaatje, waarbij je een drie fasen motor zo aansluit
dat deze in ster de ene kant op draait, en in driehoek de andere kant op.
Moet wel met een standaard ster-driehoek schakelaar zijn, anders is de
oplosssing te makkelijk.

Jantje
" \(¯`·.žž.->®ene©
2004-09-03 19:48:36 UTC
Post by Jantje
[...]
Wissel één van de aansluitingen U2, V2 en W2 om en hij draait in driehoek de
andere kant op.
http://home.planet.nl/~wmoproj/ENERBY/ster%20driehoek.GIF
En dit heb je naar mijn menig ook bij een handmatige schakelaar.
Maar je mag mij verbeteren.

ENERBY
jim
2004-09-04 07:18:34 UTC
Op Fri, 03 Sep 2004 21:48:36 +0200, schreef
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Post by Jantje
[...]
Maar dat is met een *normale* sterdriehoek schakelaar toch onmogenlijk om
te doen?
--
73 Jim  .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, plaats amsat punt org achter de call
begin  ...- .. .-. ..- ... .exe
Roodborstje
2004-09-06 13:02:06 UTC
Dit bericht is mogelijk ongepast. Klik om het weer te geven.
jim
2004-09-06 22:54:50 UTC
Post by Roodborstje
| Op Fri, 03 Sep 2004 21:48:36 +0200, schreef

| Maar dat is met een *normale* sterdriehoek schakelaar toch onmogenlijk om
| te doen?
???? Wat is een normale ster-driehoek schakeling ???
De draden worden toch door mensenhanden aangesloten ?
EN het klemmenbordje word toch ook manueel aangesloten ?
Nou dan ?? Lul dan niet zo dom.
*Ik* heb het nooit voor elkaar gekregen.
begin  ...- .. .-. ..- ... .exe
Jantje
2004-09-04 09:52:19 UTC
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Post by Jantje
[...]
Kontroleer de beide schema's maar eens heel goed.
Onderste schema:
Zowel aan de U1,V1, en W1 kant als aan de V2, W2, U2 kant zijn een fase
omgewisseld.

Ik blijf bij mijn standpunt.
Het is niet mogelijk een motor de andere kant op te laten draaien, door
alleen aan de V2, W2, U2 kant draden te wissellen.
En dan de drie draden op U1, V1, en W1 te laten zitten.

Wie het wel kan:
Ik hoor het graag, en zal dan niet aarzelen mijn zwakte te erkennen.

Jantje
" \(¯`·.žž.->®ene©
2004-09-05 12:43:58 UTC
Post by Jantje
[...]
Ik heb het niet over bijde schema's maar over het draaien van bv U2 en V2.
Je moet beter lezen.

ENERBY
Jantje
2004-09-05 14:00:45 UTC
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Post by Jantje
[...]
Sorry hoor, ik had begrepen dat ik de twee schema's met elkaar moest
vergelijken.
De schema's kloppen inderdaad.
Door het twee maal wissellen van twee draden gaat de motor de andere kant op
draaien.

Maar nu je oplossing voor het wissellen van de draden aan een kant van het
klemmenblok

Normaal heb je dus in driehoek op
W2 fase L1, op U2 fase L2, en op V2 fase L3.
U1 op fase L1, V1op fase L2, en W1 op fase L3, deze blijven zo zitten.
Door het wissellen van U2 en V2 krijg je dus het volgende
W2 fase L1, U2 fase L3, en op V2 fase L2.
De wikkeling V1, V2 is daarbij aan beide zijden op dezelfde fase (L2)
aangesloten, en doet dus niets meer.
De motor zal op twee fasen lopen. Als deze belast draait, dan stopt de motor
met draaien, en gaat en thermisch uit.
Althans dat is te hopen dat er een juiste thermische beveiliging tussen zit,
anders brandt de motor door.

Dit werkt dus niet. Welke draden dan wel wissellen??

Jantje
" \(¯`·.žž.->®ene©
2004-09-06 20:59:11 UTC
Post by Jantje
Dit werkt dus niet. Welke draden dan wel wissellen??
Jantje
Je hebt gelijk.
Ik heb het iets te eenvoudig gezien , maar W2 met V2 en U2 met W2 en V2 met
U2 wisselen.
Dan draait hij dus in driehoek de andere kant op.
Toch??
Je mag me weer verbeteren hoor.

ENERBY
Jantje
2004-09-07 15:17:19 UTC
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Post by Jantje
[...]
Even een kladje maken, met al die wissellingen.

Je krijgt dan L2 op W2, L3 op U2, en L1 op V2
De motor draait nog steeds dezelfde kant op.

Het is nu juist de aansluiting die ik in een eerder postig al voorstelde.
Door deze aansluiting verminderd de piekstroom die onstaat bij overschakelen
van ster naar driehoek stand.
Voornamelijk bij zwaarlopende motoren.

Het is m.i. niet mogelijk een motor met een standaard ster-driehoek zo aan
te sluiten dat de motor in ster goed de ene kant op draait, en in driehoek
de andere kant op draait.
Alhoewel ik al voor L.. en weet ik niet uitgemaakt ben, is er nog steed
niemand die me een schemaatje gestuurd heeft, waarin dat wel kan.

Jantje
" \(¯`·.žž.->®ene©
2004-09-07 19:42:26 UTC
Post by Jantje
[...]
Ik ben er van overtuigt dat het kan dus nogmaals nu met een voorbeeld.

Wat is nu je mening?

ENERBY
Jantje
2004-09-07 21:54:24 UTC
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Post by Jantje
Jantje
Ik ben er van overtuigt dat het kan dus nogmaals nu met een voorbeeld.
http://home.planet.nl/~wmoproj/ENERBY/ster%20driehoek%20verkeerd.GIF
Wat is nu je mening?
ENERBY
Heb je beide aansluitschema's in de praktijk getest?

Ik wordt helemaal dol van die UVW 1,2 en LLLLL
Maar goed daar gaat hij dan.
Wat zijn de mogelijkheden.
1e spreken we maar af, een motor loopt op twee fasen niet, zeer zeker als
deze belast is.
Onbelast wil de motor nog wel eens doordraaien.
L1 komt op U1, L2 komt op V1, en L3 komt op W1.
Standaard driehoek schakeling:
L1 op W2, L2 op U2, en L3 op V2.

Wat kunnen we wissellen.
Op W2 kan L1, en L2. L3 valt af, de motor loopt op twee fasen (L3 op W1 en
W2)
Als L1 op W2 zit, dan kan L3 niet op U2, en L2 op V2 (L2 op V1 en V2, motor
loopt op twee fasen)
Dus de standaard oplossing:
L1 op W2, L2 op U2, en L3 op V2.

Op W2 kan ook L2
Als L2 op W2 zit, dan kan L1 niet op U2 (L1 op U1 en U2, motor loopt op twee
fasen)
Dus moet L3 op U2, en L1 blijft dan over voor V2

Meer oplossingen zijn er niet.
Alle andere gevallen loopt de motor op twee fasen,

Standaard dus: L1 op W2, L2 op U2, en L3 op V2. (jouw onderste schema)

Aangepaste schakeling voor zwaar lopende motoren,
om de stroompiek bij omschakelen van ster naar driehoek te verminderen:
L2 op W2, L3 op U2, en L1 op V2 (jouw bovenste schema)

Maar in beide gevallen loopt (draait) de motor dezelfde kant op.
De schakeling al verschillende malen met succes toegepast.

Morgen gelijk proberen.

Succes

Jantje
" \(¯`·.žž.->®ene©
2004-09-09 19:05:58 UTC
Post by Jantje
[...]
Ik zie het nu ook :-)
Als ik de fasen wissel bv L2 en L3 wissel je dus automatisch V1 en W1
mee.(heb ik dus het draaiveld gewisseld.
Maar dan moet ik ook U2 V2 en W2 wisselen dus weer het draaiveld draaien. en
dan zijn we id weer terug bij af.
Dus je hebt helemaal gelijk, en ik was wel zo zeker van mijn zaak.

Weer wat geleerd.

ENERBY
T***@telco.nn
2004-09-12 12:24:31 UTC
On Thu, 9 Sep 2004 21:05:58 +0200, "
\(¯`·.¸¸.->®ene©<-.¸¸.·´¯\)" <***@dot.nl>
wrote:

[...]
Post by " \(¯`·.žž.->®ene©
Post by Jantje
[...]
Zo zie je maar weer: met de Jantjes valt niet te
spotten!! :-)

T.
Jantje
2004-09-12 13:58:13 UTC
Post by T***@telco.nn
Zo zie je maar weer: met de Jantjes valt niet te
spotten!! :-)
Ik maak ook wel eens vauten

Jantje
Roodborstje
2004-09-13 07:15:07 UTC
Het duurt alleen eeuwen eer je erachter komt, en
als je weet stoot alleen een ezel zich meer dan twee
keer aan aan steen.

"Jantje" <***@hccnet.nl> schreef in bericht news:414455fa$0$765$***@reader20.nntp.hccnet.nl...

Jantje
2004-09-14 15:02:01 UTC
"Roodborstje" <***@beukenbosbescherming.wild> schreef in bericht news:***@corp.supernews.com...

Stuur nu eens de langverwachte oplossing.

Dus een motor loopt in ster de ene kant op, en in driehoek gaat deze de
andere kant op.
Gegeven materiaal: standaard ster-driehoekschakelaar (hand of automatisch
met magneetschakelaars)
Standaard motor.

Ik had je er al eerder om gevraagd.
Maar ik kom er niet uit.......

Jantje
Gijs
2004-09-02 19:00:25 UTC
Post by Eilko
Post by Jantje
Post by Roodborstje
[...]
Misschien komt dat ook wel omdat het vervelend is dat de hele draad onderaan
word geantwoord en dan komt Roodvogeltje die zonodig weer zijn antwoord
bovenaan moet neerzetten.
Dat leest niet erg makkelijk.

Gijs
a***@gmail.com
heb je al geprobeerd om hem eerst te laten starten zonder dat de motor eraan hangt?
BugHunter
2020-02-07 13:13:24 UTC
Post by a***@gmail.com
Post by Michel
[...]
Je reageert op een bericht van 15,5 jaar geleden.
Enfin, je zal dit toch ook niet lezen, dwaallicht.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk