Radio-controlled wekker mist omschakeling zomertijd?
Izak van Langevelde
2018-10-29 19:29:33 UTC
Een paar jaar geleden heb ik voor mijn moeder een Braun wekkertje gekocht
dat zichzelf op een radiosignaal synchroniseert. Daar heb ik inmiddels
spijt van, omdat ik tweemaal per jaar moet uitleggen dat ze het ding niet
hoeft te verzetten bij in/uitgaan van de wintertijd.

Echter, het is nu al de tweede keer dat haar bange vermoedens bewaarheid
worden: de tijd wordt niet aangepast op de zomertijd. De vorige keer
duurde het geloof ik een dag, deze keer staat het ding al twee dagen
verkeerd.

Ik zal er 'ns andere batterijen in prutsen, maar is er nog iets anders
dat ik kan proberen, behalve een boze email die bij Braun in de prullie
terechtkomt?
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2018-10-29 22:14:51 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Eh, het ding een kwartslag draaien?
Er zit gewoonlijk een ferriet antenne in die een dode hoek heeft,

Jan
O. Udeman
2018-10-29 23:08:58 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dat kun je normaliter heel snel zien aan het antenne symbooltje op de
display, wat de moderne klokjes allemaal hebben. Als er ontvangst is zie
je er kringetjes voor staan, zonder ontvangst zie je niets.

Maar er kan ook iets anders mis zijn. Ik heb hier een (van de vele)
klokjes in huis die ook niet synchroniseerde met het DCF signaal,
terwijl er wel ontvangst was. Had ik eerder ook al eens, toen bleek de
batterij leeg te zijn. Nu was dat niet de oorzaak, maar wat dan wel? Ik
had hem handmatig op de juiste tijd ingesteld, maar na enige tijd bleek
hij die niet te hebben vastgehouden en was er een compleet rare
tijd/datum te zien. Toen kreeg ik ineens de ingeving dat dat misschien
het gevolg was van een slecht contact met de batterijen, met als gevolg
een verstoring van de ontvangst van DCF. Ik heb ze er uit gehaald, even
de plus- en minpolen stevig gepoetst, ze weer terug gezet en zie daar:
binnen een paar minuten was er een sync en verscheen de juiste datum en
tijd weer 'automatisch'. En die houdt hij inmiddels al weer een halve
dag ook gewoon vast.
BugHunter
2018-10-29 23:51:35 UTC
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Een CRT-apparaat in de buurt verstoort ook de
ontvangst. Verder wordt er veel minder vaak dan
vroeger een syncronisatiesignaal gestuurd dus als
je die van de achteruitzetting mist kan het wel
een tijdje duren voordat je klokje weer in de pas
loopt.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
O. Udeman
2018-10-30 01:25:04 UTC
Post by BugHunter
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Daar is hier geen sprake van: DCF klokken deden en doen het hier
allemaal altijd goed.
Post by BugHunter
[...]
Volgens mij is dat niet veranderd. Alle andere klokken gaven binnen
enkele minuten na 3 uur de juiste tijd aan en ook de 'boosdoener' liet
na de schoonmaakactie al na een paar minuten de juiste tijd zien.
BugHunter
2018-10-30 13:39:34 UTC
Post by O. Udeman
Post by BugHunter
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Die storing door een CRT weet ik zeker, het
signaal is erg storingsgevoelig. Hoe vaak een
klokje synchroniseert is verschillend. Dat het
LCD-klokje een aantal uur later synchroniseerde
zal aan het klokje liggen. Ik heb hier ook een DCF
klokje met wijzers, en die bleef een uur lang stil
staan. Keurig. Als de zomertijd ingaat gaat-ie een
uur inlopen door snel te lopen.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
J. J. Lodder
2018-10-30 08:19:26 UTC
Post by BugHunter
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Complete onzin.
De DCF zender verstuurt amplitude gemoduleeerd e'e'n puls per seconde,
die een 0 of een 1 is. (pulslengte gemoduleerd)
Ma e'e'n minuut heb je 59 bits binnen, en daarmee de complete info.
Na e'e'n puls pauze begint hij van voren af aan.
Dat is altijd zo geweest,

Jan
Sjouke Burry
2018-10-30 01:22:21 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Stoorbronnen in de omgeving uitschakelen?
De radioether is een zootje door alle chinese gadjets .
O. Udeman
2018-10-30 01:57:01 UTC
Post by Sjouke Burry
Post by Izak van Langevelde
[...]
Er is nog wel een mogelijk probleem te noemen en dat is HR++ glas. Dat
bevat metaal en vormt aldus in moderne woningen samen met het gewapende
beton een kooi van Faraday. Maar dat merk je dan ook aan slechte
ontvangst van radiosignalen binnen en aan een slecht bereik van mobiele
telefoons.
Fred
Ik heb het ook weleens gehad dat een een dag of zo duurde voordat de juiste tijd weer werd te zien was. Dus slechte ontvangst kan een tijdje duren. In een andere situatie ging het om zwakke batterijen, die blijkbaar niet voldoende vermogen leverde om het DCF-signaal te kunnen ontvangen. Dus nieuwe batterijen is altijd het proberen waard.
Rob
2018-10-30 08:56:06 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Een mail sturen heeft geen zin want het ligt niet aan die wekker maar
aan de signaal/stoor verhouding ter plekke. Daar heeft Braun geen invloed
op.

Zoals al geschreven kan het helpen om hem (tijdelijk) anders neer te
zetten of op een andere plek. Als je ergens een raam hebt op het
zuidoosten zet hem daar dan even voor en dan met de langste zijde
parallel aan het raam (ivm de ferrietstaaf).

Echter het gaat niet helpen om dat een paar minuten te doen. Dit soort
wekkers "luistert" om de zoveel (1, 6 of 12) uur even naar het signaal en
als het in die periode niet gelukt is dan gebeurt er weer uren niks.
Dit zal vaak aangegeven worden met een knipperend antenne icoontje op
het display, in die periode moet ie dus ontvangen. Is het gelukt dan
blijft het icoontje daarna meestal aan, is het niet gelukt dan uit.

Wel is het zo dat als je de batterijen er even uit haalt en weer in doet,
de ontvangst meteen zal plaatsvinden. Dus als je er langs gaat kun je
dat doen en er dan vervolgens mee experimenteren tot hij weer ontvangt.

Het kan inderdaad ook zijn dat als de batterijen bijna leeg zijn de
klok het nog wel lijkt te doen maar de ontvangst niet meer.
Izak van Langevelde
2018-10-30 09:30:34 UTC
Een andere orientatie kiezen helpt niet, er is geen indicator voor
signaalsterkte, en als het echt zo is dat dit soort wekkers slechts een
paar keer per dag synchroniseren, dan zijn ze twee keer per jaar
waardeloos als wekker.

Ik zal er zo dadelijk nieuwe batterijen inzetten, dan zien we wel weer.
Grinnikend door het leven...
O. Udeman
2018-10-30 09:43:56 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Hou mijn ervaring/tip in gedachten en reinig eventueel ook nog even de
contacten van de batterijhouder van de wekker zelf (zo nodig met een
glasvezelpennetje).
J. J. Lodder
2018-10-30 09:52:11 UTC
Post by O. Udeman
Post by Izak van Langevelde
[...]
Even ronddraaien van de batterijen in hun houder volstaat gewoonlijk.
(voor pen cells) Gewoon altijd even doen.
Dat wrijft de contacten schoon precies op de plek waar het nodig is.
Voor 9V blokjes hoeft het niet.
Die maken zelf hun contacten wel schoon,

Jan
O. Udeman
2018-10-30 10:04:48 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by O. Udeman
Post by Izak van Langevelde
[...]
Doe ik ook altijd, maar dat was in het concrete geval dat ik heb
beschreven dus niet voldoende.
Post by J. J. Lodder
Dat wrijft de contacten schoon precies op de plek waar het nodig is.
Voor 9V blokjes hoeft het niet.
Die maken zelf hun contacten wel schoon,
Jan
Belangrijk verschil is daarbij ook dat de spanning daarvan 9 volt is
waardoor een beetje overgangsweerstand minder effect heeft dan bij
batterijtjes van 1,5 volt.
J. J. Lodder
2018-10-30 09:47:09 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Je moet niet alle onzin van bughunter geloven.
Het is dus ook niet zo. Er is wel degelijk goed over nagedacht.

De zender stuurt een uur lang iedere minuut een vooraankondiging
van de overgang naar zomertjd, 59 keer dus.
Die kan dus vrijwel niet gemist worden,
als er ueberhaupt ontvangst is.
Ook als er op het moment van overgang even geen ontvangst is
gaat de klok toch correct om.
Schrikkelsecondes idem.
Post by Izak van Langevelde
Ik zal er zo dadelijk nieuwe batterijen inzetten, dan zien we wel weer.
Dat forceert in ieder geval een reset,

2018-10-30 10:02:53 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Nee dat is niet zo het feit dat er een tijdovergang gaat komen wordt
van te voren aangegeven en als de wekker goede ontvangst heeft dan weet
hij dat dus.

Het gaat meestal niet zo zeer (of niet alleen) om de signaalsterkte maar
meer om de signaal/stoor verhouding. Door hem optimaal uit te richten
krijg je wel het beste signaal maar wellicht nog steeds storing, en
die kun je soms verminderen door een andere plek te kiezen.

Mijn eigen DCF wekker doet het ook niet betrouwbaar als hij naast mijn
bed in de richting waarin ik hem kan aflezen staat, maar wel als ik
hem een kwartslag draai. De vorige die ik had daar zat de ferrietstaaf
in de andere richting (dit is een "staand" model en dat was een "plat"
model). De klokken in de woonkamer en keuken doen het wel goed.

Het is gewoon geen 100% betrouwbaar systeem met alle storing en de
relatief zwakke zender. Misschien komen er ooit wel GPS gebaseerde
klokjes, tegenwoordig zijn GPS ontvangers zo gevoelig dat ze het binnen
vaak ook nog wel doen. Maar dan nog ben je afhankelijk van lokale
omstandigheden.
J. J. Lodder
2018-10-30 10:46:34 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
GPS lukt alleen goed een met externe antenne.
Maar je kan GPS klokjes overal in je omgeving waarnemen.
Bovenop elke windmolen staat er eentje.
Ze zorgen voor de gesynchroniseerde 1 seconde lichtflits,

2018-10-30 11:08:47 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
[...]
Vroeger wel inderdaad. Maar tegenwoordig werken GPS ontvangers ook
binnen, zeker als je een raam in de buurt hebt liefst niet op het noorden.
(en al helemaal als je alleen tijd sync wilt doen en geen positionering)
Post by J. J. Lodder
Maar je kan GPS klokjes overal in je omgeving waarnemen.
Bovenop elke windmolen staat er eentje.
Ze zorgen voor de gesynchroniseerde 1 seconde lichtflits,
Ik heb zelf een GPS en een DCF klok in/aan mijn computer, dat is het
probleem niet.

MS Name/IP address Stratum Poll Reach LastRx Last sample
#* PPS 0 4 377 19 -85ns[ -105ns] +/- 202ns
#- DCF 0 6 377 34 +819us[ +819us] +/- 1000us
^- ntp2-1.xs4all.net 2 10 377 788 +63us[ +63us] +/- 16ms
^- ntp2-3.xs4all.nl 2 10 377 994 +121us[ +120us] +/- 43ms

Uiteraard zou je tijdsync kunnen doen via WiFi ofzo en internet.
Alleen dan heb je het zomer/winter probleem nog niet opgelost, dat moet
dan met tijdzone tabellen die als de officiele EU dronkelap zijn zin krijgt
ook weer moeten worden aangepast.

Ik heb nog wat van die ESP8266 moduultjes liggen, misschien is het wel
een leuk project om een NTP-naar-DCF77 converter te maken die je dan
in plaats van het DCF77 ontvangertje in een klok kunt prutsen. Als al
niet iemand dat gedaan heeft.

Als je zo'n klok openmaakt is de ontvanger vaak een apart moduultje
(printje) wat is aangebracht op de hoofdprint waar de klok zelf op zit.
Dat kun je er uit slopen, ofwel om het te vervangen in de klok ofwel
om het te gebruiken icm een PC. Je kunt het moduultje met een kleine
schakeling aansluiten op een RS232 interface en dan de tijd synhroniseren
met software die algemeen beschikbaar is.
Rob
2018-10-30 16:47:12 UTC
Post by Rob
[...]
Zoals te verwachten was ben ik niet de eerste die op dit idee komt, en
er is een projectje te vinden bij Elektor LABS waar dit al gerealiseerd is.
Izak van Langevelde
2018-10-30 11:12:28 UTC
Ik heb de batterij herplaatst, zonder resultaat, dus een simpele reset
doet het 'm niet.

De batterij vervangen liet het ding snel vooruitlopen naar 4:00. Ben
benieuwd of 'ie in stappen synchroniseert, of dat er toch wat mis is.
Grinnikend door het leven...
Piet
2018-10-30 10:59:27 UTC
Post by Rob
Het is gewoon geen 100% betrouwbaar systeem met alle storing en de
relatief zwakke zender.
Alle vier mijn dcf77-klokjes thuis werken probleemloos. Maar in
een andere omgeving ben ik dagen aan het stoeien geweest om een
dcf77-schakelklok gesynchroniseerd te krijgen. Zonder succes.
Ook een van thuis meegebracht dcf77-klokje synchroniseerde niet.
Er lijken dus compleet dcf77-vrije omgevingen te bestaan.

-p
J. J. Lodder
2018-10-30 11:58:22 UTC
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Dat zal niet lukken, want de golflengte van het signaal is 4 km.
Mogelijk is er een of andere locale stoorbron,

Jan
O. Udeman
2018-10-30 13:17:36 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Dat kan, dan wel de oorzaak is wat ik om 2:57 al zei, te weten: er is
nog wel een mogelijk probleem te noemen en dat is HR++ glas. Dat bevat
metaal en vormt aldus in moderne woningen samen met het gewapende beton
een kooi van Faraday. Maar dat merk je dan ook aan slechte ontvangst van
alle andere radiosignalen binnen en aan een slecht bereik van mobiele
telefoons.
Rob
2018-10-30 13:36:38 UTC
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Op het werk heb ik een DCF77 klokje aan de systemen hangen als backup
timesync en dat werkt ook meer niet dan wel.

Het probleem zit vooral in lokale magnetische velden op de ontvangst
frekwentie of een breukdeel daarvan. Vroeger waren monitoren een
probleem (de horizontale afbuiging), tegenwoordig zijn het nog vooral
de vele switchmode voedingen. Als zo'n ding bijvoorbeeld op 25.8 kHz
loopt is de 3e harmonische 77.5 kHz en heb je er last van.

Ook in panden met een boel afscherming (wij zitten in een industrie
gebouw wat aan de buitenkant helemaal van metalen golfplaat is) is er
binnen een stuk minder signaal.
Martijn van Buul
2018-11-01 14:57:50 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Die vooraankondiging is wel maar een uur, geloof ik.
Post by Rob
[...]
Het oorspronkelijke (amplitude-gemoduleerde) signaal is nogal gevoelig.
Ten eerste is de carrierfrequentie gevoelig (zie ook de relatie met
CRTs), maar de oorspronkelijke amplitude-gemoduleerde encoding laat ook
erg te wensen over. De bitrate is bijzonder laag ( 1 bit/s), en er is
geen error correction (alleen een paar parity bits). Aangezien de
time code 58 bits + 1 start bit + 1 stop bit is, heb je een correcte ontvangst
van minimaal een volle minuut nodig. Mocht je als klokje willen besluiten
dat het gebrek aan fatsoenlijke error correctie betekent dat je meerdere
consistente frames nodig hebt voordat je het wel gelooft duurt het
NOG langer.

Er is geloof ik ook nog een alternatieve codering (via PSK, op een veel
hogere bitrate, details ben ik ff kwijt), die eigenlijk veel robuuster
en nauwkeuriger is, maar die wordt amper gebruikt (want er is toch GPS
enzo)..
Martijn van Buul - ***@dohd.org
Rob
2018-11-01 16:18:33 UTC
Post by Martijn van Buul
[...]
De PSK codering is alleen een andere modulatie van dezelfde bits. Dus
nog steeds info 1 bit per seconde maar dan als 512 fasesprongen ipv
een amplitudesprong. Daarmee kan het moment van de secondepuls beter
worden vastgesteld maar je hebt nog steeds een hele minuut nodig om de
tijd bij elkaar te grabbelen en weinig foutdetectie.

Maar ja als je de tijd van GPS af wilt halen ben je (meestal) ook niet
in een minuut klaar.
Piet
2018-11-01 16:20:16 UTC
Post by Martijn van Buul
het feit dat er een tijdovergang gaat komen wordt van te voren aangegeven
en als de wekker goede ontvangst heeft dan weet hij dat dus.
Die vooraankondiging is wel maar een uur, geloof ik.
Klopt. Dat maakt die vooraankondiging ook alleen bruikbaar bij klokken
waarvan de ontvanger minstens 1x per uur is ingeschakeld en bij klokken
waarbij dat op een tactisch tijdstip gebeurt: 01:00 en 02:00.
Post by Martijn van Buul
[...]
De gigantische installed base van dcf77 klokken lijkt me een belangrijker
reden waarom dat alternatief amper wordt gebruikt.

-p
Rob
2018-11-01 17:46:29 UTC
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Mijn wekker kijkt ieder uur, altijd. Maar andere wekkers kijken maar
om de 6 uur weet ik. Of daar nog slimmigheidjes in zitten weet ik niet,
maar ik verwacht van niet.
(slim zou bijvoorbeeld zijn om dat om de 6 uur kijken te doen op die
vermelde tijdstippen +n*6 uur (en afhankelijk van de zomer/winter bits)
maar dat doen ze dus niet, ze kijken altijd om 00 06 12 18 uur...)
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Het alternatief PSK? Dat wordt niet gebruikt omdat een ontvanger daarvoor
lastiger te maken is dan voor AM, en wellicht meer stroom gebruikt.

Voor het alternatief GPS geldt dat uiteraard in nog veel sterkere mate.

Ik denk dat voor indoor het alternatief "NTP via WiFi" eigenlijk nog
slimmer/nuttiger is. Liefst uitgebreid met een "TZ info update"
protocol. (op de een of andere manier komt de standaardisatie/uitrol
daarvan niet echt van de grond, dan wel zijn de oplossingen zo complex
dat je daar met een simpel microcontrollertje nog niet veel aan hebt)
J. J. Lodder
2018-11-01 18:32:49 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Correct. En dat zou meer dan genoeg moeten zijn.
Post by Martijn van Buul
Post by Rob
[...]
De oorspronkelijke design spec. wou ook
dat je het met een super-simpel ontvangertje
met laag energieverbruik moest kunnen doen.
En zo is het geworden.

Het kan zelfs met een polshorloge,

2018-11-01 18:45:13 UTC
Post by J. J. Lodder
De oorspronkelijke design spec. wou ook
dat je het met een super-simpel ontvangertje
met laag energieverbruik moest kunnen doen.
Dat kan ik me niet voorstellen!
Die zender is er al zo lang dat in de begintijd de ontvangers wel
met buizen gewerkt moeten hebben.
In die tijd werd hij gebruikt voor stations- en andere ambtelijke
klokken die uiteraard gewoon op het lichtnet waren aangesloten, en
energieverbruik was iets wat helemaal nog niet in overweging genomen
werd bij design.
J. J. Lodder
2018-11-01 19:42:19 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
Vast wel, vanaf 1959.
Maar oorspronkelijk was het alleen
een (ongemoduleerde) frequentie standaard.
Pas in 1973 zijn ze er tijd en datum signalen op gaan zetten.
Toen waren transistors allang gemeengoed.
Volgens mij is het vanaf het begin af aan (dwz in 1973)
de bedoeling geweest om er goedkope massaproductie klokjes
mee aan te sturen.
Post by Rob
[...]
Eh? Stationsklokken zijn voor hun tijd
nooit op het lichtnet aangesloten geweest.
De spoorwegen hadden hun eigen systeem van synchronisatie pulsen.
(over telegraafdraad, later telefoonkabel)

Jan

PS Ik heb ooit een antieke DCF ontvanger van het eerste uur gezien.
Inderdaad, nog met nixies als display.
Geen idee of dat al een collectible zou zijn.
Rob
2018-11-01 20:03:39 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
Ik had ooit een Junghans klokje wat tamelijk uniek was omdat het
een single-chip design was en dat heb ik verkocht aan een bedrijf
in het buitenland waar ik een keer op bezoek was en die dachten dat
zij de eersten waren met een single-chip analoog+digitaal VLF oplossing
(niet een klok maar iets anders).

Dat zal zo rond 1985 geweest zijn.
Dit was een batterij-gevoede wekker.
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
[...]
Dat was in Nederland zo, maar ik weet niet of dat in Duitsland net zo
werkte.
Post by J. J. Lodder
PS Ik heb ooit een antieke DCF ontvanger van het eerste uur gezien.
Inderdaad, nog met nixies als display.
Geen idee of dat al een collectible zou zijn.
Alles met nixies heeft een boel liefhebbers.
Ik heb nog een DCF ontvanger die ik als bouwpakket gekocht heb, fabrikaat
Braun en zo rond 1990 gekocht schat ik, was toen al een "oud ontwerp".
Deze zit nu nog aan mijn PC. Niet dat ie veel doet want er hangt ook
een GPS ontvanger aan.
J. J. Lodder
2018-11-02 07:51:52 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Heel verhaal op <https://nl.wikipedia.org/wiki/Stationsklok>
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
Had ik me niet zo gerealiseerd.
Inderdaad op <http://www.marktplaats.nl> nieuwe nixie klokken
vanaf 90 euro, tot in de vele honderden.
Zelfs eentje met GPS module,

Jan

PS Ze adverteren met 'nieuwe' 'old stock' nixies.
Worden die dingen nog gemaakt?
Rob
2018-11-02 08:05:31 UTC
Post by J. J. Lodder
PS Ze adverteren met 'nieuwe' 'old stock' nixies.
Worden die dingen nog gemaakt?
In Rusland worden nog buizen gemaakt dan wel zijn er nog heel veel op
voorraad die gemaakt zijn maar nooit gebruikt. Bij nixies moet je wel
oppassen dat het niet een "lelijke" is waarbij bijvoorbeeld de 2 een 5
is die op zijn kop staat.
Piet
2018-11-02 09:58:27 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
[...]
Die Russen zijn hier nog te koop, zoals deze:
https://www.franktechniek.nl/in17-nixie-buis-p-171.html
"met normale 5". Nadeel van dit type vond ik altijd dat
ook sommige toevoerdraden binnen de buis naar de cijfers
na verloop van tijd gingen oplichten.

-p
Piet
2018-11-02 09:49:19 UTC
Post by Rob
[...]
Was dat soms deze:
Dat klokje heb ik in die tijd gekocht en het werkt nog steeds perfect.
Of het een single-chip is weet ik niet, maar het lijkt waarschijnlijk:
aan de onderkant van de behuizing staat bijna onleesbaar "DBP288GH" in
het plastic geperst, en die aanduiding komt ook op de rc-horloges voor
die Junghans een paar jaar later op de markt bracht.

In de VS wordt die wekker nog steeds verkocht, met instelbare tijdzone:
https://www.stopwatchesusa.com/junghans-170-1002-00-atomic-alarm-clock-white/

-p
Rob
2018-11-02 10:21:46 UTC
Post by Piet
Post by Rob
[...]
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Junghans_RC_alarm1_resized.jpg
Dat klokje heb ik in die tijd gekocht en het werkt nog steeds perfect.
Klopt die was het!
Ik heb nog wel een andere (nieuwere) Junghans.
Post by Piet
aan de onderkant van de behuizing staat bijna onleesbaar "DBP288GH" in
het plastic geperst, en die aanduiding komt ook op de rc-horloges voor
die Junghans een paar jaar later op de markt bracht.
Ja het was kennelijk nogal innovatief want talloze andere klokjes die
ik open gemaakt heb hadden altijd 2 aparte chips voor klok en ontvanger,
en veelal ook de ontvanger op een apart printje. Handig want dan kon
je die module eruit slopen en aan een RS232 poort knutselen met een paar
diodes, weerstanden en een transistor, en dan had je een stratum 0
reference voor ntpd. Dit betrof dan klokjes van 25 gulden bij de Blokker.
Post by Piet
https://www.stopwatchesusa.com/junghans-170-1002-00-atomic-alarm-clock-white/
Zullen die mensen even op hun neus kijken dat de langegolf zender WWVB
waar die op werkt binnenkort uit de lucht gaat!
Trump heeft er geen geld meer voor over in het 2019 budget voor NIST.
Piet
2018-11-02 12:10:41 UTC
Post by Rob
Post by Piet
[...]
De WWV zenders doen nog wel meer en vallen daarom vast ook onder Trumps
definitie van 'media'. En dus zijn ze per Trumps definitie fake.

Overigens heeft het NIST al in 2009 een uitstekend boekje uitgebracht
over rc-klokken:
https://tf.nist.gov/general/pdf/2422.pdf
Je mag die dingen dus geen "atomic clock" noemen.

-p
Rob
2018-11-02 13:01:17 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Piet
[...]
Dat WWV gebeuren dat was natuurlijk al zwaar overbodig geworden, dat
mag best uit (standaard frekwenties op 5, 10, 15, 20 MHz enzo uitzenden).
Daar doet niemand meer wat mee.

Maar de WWVB zender (vergelijkbaar met DCF77) uitzetten dat gaat nog
wel wat impact hebben denk ik.
MRe
2018-11-04 00:24:33 UTC
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Mijn Junghans MEGA alarm (de blijkbaar opvolger van de bovenstaande)
kostte mij in 1992 F 99,- bij de Kijkshop. en heeft meer dan 20 (!) jaar
op de bijgeleverde VARTA penlight gelopen.

MRe
Piet
2018-10-30 10:54:36 UTC
en als het echt zo is dat dit soort wekkers slechts een paar keer
per dag synchroniseren, dan zijn ze twee keer per jaar waardeloos
als wekker.
Je generaliseert. De ene wekker is de andere niet, en de ene
situatie is de andere niet.
https://radiopedia.nl/wiki/DCF77_%28tijdseinzender%29
(voorlaatste kopje)
Sommige van die wekkers hebben trouwens zo'n zacht weksignaal
dat ze elke dag waardeloos kunnen zijn als wekker.

-p
Izak van Langevelde
2018-10-30 15:49:44 UTC
Post by Rob
Een mail sturen heeft geen zin want het ligt niet aan die wekker maar
aan de signaal/stoor verhouding ter plekke. Daar heeft Braun geen
invloed op.
Ik houd het erop dat het wel degelijk aan de wekker ligt. Met een nieuwe
batterij begon het ding ineens te lopen, om op 4:00 te blijven staan; hij
bleef echt stilstaan. Na een reset liep 'ie door naar 12:00, hij stond
stil. Volgens mij is 'ie gewoon defect, hij gaat terug naar de
leverancier.
Grinnikend door het leven...
Rob
2018-10-30 16:36:56 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Dit gedrag is vrij normaal als hij niet ontvangt. Ik heb andere die
dan van 0:00:00 naar 0:00:59 lopen en dan weer naar 0:00:00 gaan. Of
gewoon op 0:00:00 stil blijven staan.
Nou kan het altijd zijn dat hij niet ontvangt omdat hij defect is, maar
het kan dus ook door de situatie ter plekke komen. Neem hem maar eens
mee ergens anders heen en kijk of hij het daar wel doet.
Ano
Ja, half uurtje buiten zetten bijvoorbeeld.
Rob
Dan wel opletten dat daar minstens een heel uur in valt liefst 12:00.
Piet

-p
O. Udeman
2018-11-03 14:52:06 UTC
Post by Piet
Post by Izak van Langevelde
[...]
http://youtu.be/-m0W3nLcVQc
-p
Grappig, de rechter klok is een Junghans Mega, die hangt hier al zeer
vele jaren en doet het nog steeds prima.
Alleen de display wijkt af, de mijne heeft een eerste positie waarin hij
bij ontbrekend signaal de tijd aangeeft in aantal uren dat de
onderbreking heeft geduurd. De tweede positie geeft de naam van de dag,
de derde de datum en de vierde de maand.
Izak van Langevelde
2018-11-03 16:10:58 UTC
Post by Piet
Post by Izak van Langevelde
[...]
Wat is je punt? De klokken uit het filmpje staan niet stil, en staan na
drie minuten goed. Die van mij staan wel stil, en stonden na vijf dagen
nog steeds niet goed.
Grinnikend door het leven...
Ano
2018-10-30 13:34:41 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Bekijk het positief: mooi dat je twee keer per jaar een controle hebt op
goede ontvangst. Hoe gaan we dat doen als de wisseling van
zomer/wintertijd wordt afgeschaft? ;-)

Ik heb vanwege slechte ontvangst in delen van het huis ook 1 of 2
klokken die het niet oppikken. Die leg ik dan even buiten onder de open
hemel en doe de batterij eruit/erin voor een reset. Dan wordt de tijd
daarna weer goed inge
Mat Nieuwenhoven
2018-10-31 09:54:29 UTC
Post by Ano
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dat is bij mij ook het geval. De wekker van de OP zal het niet
hebben, maar een aantal van onze wandklokken hebben een knopje op de
achterkant met "wav" of "rec". Als je dat indrukt gaat ie meteen in
ontvangst mode denk ik (ipv eens per dag/uur/of wat dan ook), zo ziet
het er in ieder geval uit. Het verschil met "reset" (of batterij
eruit) zal zijn dat de klok zijn eigen tijd (de stand van de wijzers)
wel weet, alleen de radiotijd niet.

Geen van onze wandklokken heeft overigens een signaalsymbooltje, wel
een klein goedkoop LCD klokje; maar daaraan kun je niet zien hoe
sterk het is (of gestoord wordt). Een klok tijdelijk voor het raam
plaatsen tot ie weer goed aangeef helpt bij mij, maar dat is ook een
indicatie dat op de oorspronkelijke locatie er iets mis is met het
signaal (zwak of storing). Een van de klokken 90 graden anders
ophangen hielp ook niet, dus bij mij vermoed ik storing. Ik kon
alleen geen storing oppikken met een draagbare wereldontvanger die 77
kHz verder prima ontvangt (wel zwak).

Aangezien het probleem met de jaren erger is geworden vermoed ik dat
de toename van schakelende voedingen er mee te maken heeft. Led
lampen hebben meestal een voeding die veel hoger in frequentie ligt
(want dan zijn ze kleiner en goedkoper), maar losse led strip
voedingen kan nog wel lager zijn.

Mat Nieuwenhoven
Arie de Muynck
2018-10-31 11:15:33 UTC
Post by Ano
Hoe gaan we dat doen als de wisseling van
zomer/wintertijd wordt afgeschaft? ;-)
En hoe gaan de landen het doen die niet dezelfde tijd gaan aanhouden als
Duitsland? Op een analoge klok zie ik me nog wel de kleine wijzer
losmaken en een uurtje verzetten, maar in alle landen die niet de DCF77
tijd gaan volgen kan men de digitale klokjes weggooien...

Arie
Mat Nieuwenhoven
2018-10-31 12:10:10 UTC
Post by Arie de Muynck
Post by Ano
[...]
Nou, ik heb toch wel veel problemen met DCF-gestuurde klokjes. Degene
die normale quartz zijn heb ik eigenljk minder problemen mee, die
lopen nauwelijks verkeerd. En de radiowekkers al helemaal niet, die
pakken het van de 50 Hz netfrequentie die langtijd stabiel is (even
afgezien van de problemen eerder dit jaar).

Ik denk dat DCF gestuurde wekkers een installing zouden moeten hebben
in welke tijdzone ze zitten. Stuurt DCF eigenlijk UTC uit of duitse
tijd?

Mat Nieuwenhoven
Rob
2018-10-31 13:46:42 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Ik denk dat DCF gestuurde wekkers een installing zouden moeten hebben
in welke tijdzone ze zitten. Stuurt DCF eigenlijk UTC uit of duitse
tijd?
Ik heb een wekker die je wel een uur vooruit of terug kunt zetten
(of 2 misschien? weet het even niet uit mijn hoofd) maar andere DCF
gesyncte klokken die ik heb die hebben die feature niet.

DCF stuurt de Duitse ambtelijke tijd uit, bepaald door te PTB.
Toevallig is dat dezelfde tijd als nu in het grootste deel van de EU
geldt, maar dat is altijd al een kwestie van toeval geweest, niet iets
waar je op kunt bouwen.

De tijd in de zendercode is de lokale tijd (geen UTC dus) met daarbij
2 bitjes die aangeven of het nu zomertijd of wintertijd is, je kunt
die bitjes ook lezen als de offset in uren tov UTC, als je ze eerst
omwisselt. Maar dat is ook weer toeval, ze hadden net zo goed 1 bit
kunnen nemen daarvoor. En wat er gebeurt als Duitsland 1 vaste tijd
kiest (welk bitje dan geset wordt) weten we nog niet.

Het probleem "wat gebeurt er als we over een paar jaar een andere tijd
krijgen dan Duitsland, en wat heb je dan nog aan een DCF klokje" is
er inderdaad. En er zijn natuurlijk zat problemen met iedere beslissing
die men op dit gebied zou gaan nemen die anders is dan alles zo laten
als het nu is.

Helaas snappen bejaarde alcoholverslaafde EU leiders dat niet...
Rink
2018-10-31 20:35:12 UTC
Post by Rob
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Dus NL moet wel dezelfde keuze maken als D.
Vermoedelijk doen we dat toch wel, want wie heeft er zin in om telkens
het horloge en de klok in de auto te verzetten als je de D-NL grens
overgaat?

Rink
J. J. Lodder
2018-10-31 21:31:33 UTC
Post by Rink
Post by Rob
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Maar NL wil ook dezelfde tijd als Belgie aanhouden,
en die gaan er een plebisciet over houden.

Puinhopen, kortom,

Jan
Izak van Langevelde
2018-11-01 09:25:26 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rink
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
En Belgie wil dezelfde tijd als Frankrijk, en natuurlijk wil iedereen
dezelfde tijd als Polen, anders moeten de Europese fraudeurs steeds hun
horloge verzetten.
Post by J. J. Lodder
Puinhopen, kortom,
YM EU, kortom...
Grinnikend door het leven...
Rob
2018-11-01 09:34:46 UTC
Post by Izak van Langevelde
En Belgie wil dezelfde tijd als Frankrijk, en natuurlijk wil iedereen
dezelfde tijd als Polen, anders moeten de Europese fraudeurs steeds hun
horloge verzetten.
Belgie dezelfde tijd als Frankrijk (en Luxemburg en Spanje) dat zou
precies goed zijn. Alleen Polen (en Duitsland en de meeste andere EU
landen) zouden dan een uur later moeten zitten.

"welke tijd je hebt" hangt af van je geografische locatie, niet van
wie je vriendjes zijn. Engeland heeft ook een andere tijd en daar
maalt niemand om.
Izak van Langevelde
2018-11-01 10:18:09 UTC
"welke tijd je hebt" hangt af van je geografische locatie, niet van wie
je vriendjes zijn.
Welkom in de EU: wen er maar aan...
Grinnikend door het leven...
Rob
2018-11-01 14:12:01 UTC
Post by Izak van Langevelde
"welke tijd je hebt" hangt af van je geografische locatie, niet van wie
je vriendjes zijn.
Welkom in de EU: wen er maar aan...
Ik zie en snap wel hoe dat werkt in de EU maar kennelijk denkt de opper
dronkelap dat hij iets kan bereiken door nu te zeggen "als jullie het
anders willen dan zeg het maar dan gaan we dat doen".
Izak van Langevelde
2018-11-01 16:11:03 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Dat zegt 'ie alleen als dat zo uitkomt...
Grinnikend door het leven...
Rob
2018-11-01 17:39:36 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Precies, als de vraag wens was "Juncker rot toch eens op samen met je
vriendjes die je eringerommeld hebt" en uit een enquete kwam dat 65%
van de bevolking dat wil, dan ging die dat echt niet zomaar doen.
J. J. Lodder
2018-11-01 18:32:49 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Er is nooit zo'n enqette geweest.
(als je fatsoenlijke, representatieve,
en geografsch gespreide bedoelt)

Jan
J. J. Lodder
2018-11-01 18:32:49 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Het is vermoedelijk ook een reactie op lieden die zeggen
dat de afzonderlijke landen het allemaal beter kunnen.

Dus gooi ze een kluif toe die weinig kwaad kan,
en laat ze maar demonstreren dat het geen puinhoop wordt.
Hij lacht in zijn vuistje, zoals dat heet,

Jan
Rink
Ja, maar die willen er dan ook niet bij horen.
O. Udeman
2018-11-01 12:34:22 UTC
Post by Rink
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Engeland heeft gezien zijn ligging alle recht en reden om een andere
tijd te hanteren. Net trouwens als Portugal, dat de zelfde tijd heeft
als Engeland. En die hebben dus wél een heel lange grens met een
buurland met een andere tijd. Nog nooit iemand over horen klagen.
Martijn van Buul
2018-11-01 15:04:35 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Ken uw historie.

Nederland heeft tot 1940 gebruik gemaakt van de Amsterdamse tijd
(UTC+00:20); de grens met Duitsland was toen zelfs (bijzonder marginaal..)
langer dan nu ;)

Duitsland heeft destijds na de inval de middel-Europeese tijd
geintroduceerd; dat is na 1945 nooit afgeschaft.
Martijn van Buul - ***@dohd.org
O. Udeman
2018-11-01 15:13:52 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
Dat klopt: men schafte toen alleen de eveneens door de Duitse bezetter
ingevoerde zomer- en wintertijd af.
J. J. Lodder
2018-11-01 18:16:33 UTC
Post by O. Udeman
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
Fout, fout en fout.
Dit is een mythe van de zomertijd tegenstanders.
De zomertijd is NIET door de Duitse bezetters ingevoerd,
hij was er al sinds 1916,

Jan
O. Udeman
2018-11-01 20:51:01 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by O. Udeman
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
Niet volgens de bron die mij dit verhaal ooit vertelde. Althans niet op
het moment dat de Duitsers dit hier besloten in te voeren. Mijn bron van
destijds (leeft helaas niet meer) was daar zeer stellig over.
Izak van Langevelde
2018-11-02 09:20:17 UTC
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by O. Udeman
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
Mijn vader heeft de discussie rond de zomertijd beschreven in een boek dat
'ie over zijn jeugd schreef, maar er zijn vast historische bronnen. Mijn
vader is van 1916...
Grinnikend door het leven...
Rob
2018-11-02 09:54:33 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by O. Udeman
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
Wed Dec 31 23:40:28 1834 UT = Thu Jan 1 00:00:00 1835 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Sun Apr 30 23:40:28 1916 UT = Mon May 1 01:00:00 1916 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sat Sep 30 22:40:28 1916 UT = Sat Sep 30 23:00:00 1916 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Mon Apr 16 01:40:28 1917 UT = Mon Apr 16 03:00:00 1917 NST isdst=1 gmtoff=4772
Mon Sep 17 01:40:28 1917 UT = Mon Sep 17 02:00:00 1917 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Mon Apr 1 01:40:28 1918 UT = Mon Apr 1 03:00:00 1918 NST isdst=1 gmtoff=4772
Mon Sep 30 01:40:28 1918 UT = Mon Sep 30 02:00:00 1918 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Mon Apr 7 01:40:28 1919 UT = Mon Apr 7 03:00:00 1919 NST isdst=1 gmtoff=4772
Mon Sep 29 01:40:28 1919 UT = Mon Sep 29 02:00:00 1919 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Mon Apr 5 01:40:28 1920 UT = Mon Apr 5 03:00:00 1920 NST isdst=1 gmtoff=4772
Mon Sep 27 01:40:28 1920 UT = Mon Sep 27 02:00:00 1920 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Mon Apr 4 01:40:28 1921 UT = Mon Apr 4 03:00:00 1921 NST isdst=1 gmtoff=4772
Mon Sep 26 01:40:28 1921 UT = Mon Sep 26 02:00:00 1921 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Sun Mar 26 01:40:28 1922 UT = Sun Mar 26 03:00:00 1922 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 8 01:40:28 1922 UT = Sun Oct 8 02:00:00 1922 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Fri Jun 1 01:40:28 1923 UT = Fri Jun 1 03:00:00 1923 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 7 01:40:28 1923 UT = Sun Oct 7 02:00:00 1923 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Sun Mar 30 01:40:28 1924 UT = Sun Mar 30 03:00:00 1924 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 5 01:40:28 1924 UT = Sun Oct 5 02:00:00 1924 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Fri Jun 5 01:40:28 1925 UT = Fri Jun 5 03:00:00 1925 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 4 01:40:28 1925 UT = Sun Oct 4 02:00:00 1925 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Sat May 15 01:40:28 1926 UT = Sat May 15 03:00:00 1926 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 3 01:40:28 1926 UT = Sun Oct 3 02:00:00 1926 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Sun May 15 01:40:28 1927 UT = Sun May 15 03:00:00 1927 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 2 01:40:28 1927 UT = Sun Oct 2 02:00:00 1927 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Tue May 15 01:40:28 1928 UT = Tue May 15 03:00:00 1928 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 7 01:40:28 1928 UT = Sun Oct 7 02:00:00 1928 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Wed May 15 01:40:28 1929 UT = Wed May 15 03:00:00 1929 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 6 01:40:28 1929 UT = Sun Oct 6 02:00:00 1929 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Thu May 15 01:40:28 1930 UT = Thu May 15 03:00:00 1930 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 5 01:40:28 1930 UT = Sun Oct 5 02:00:00 1930 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Fri May 15 01:40:28 1931 UT = Fri May 15 03:00:00 1931 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 4 01:40:28 1931 UT = Sun Oct 4 02:00:00 1931 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Sun May 22 01:40:28 1932 UT = Sun May 22 03:00:00 1932 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 2 01:40:28 1932 UT = Sun Oct 2 02:00:00 1932 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Mon May 15 01:40:28 1933 UT = Mon May 15 03:00:00 1933 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 8 01:40:28 1933 UT = Sun Oct 8 02:00:00 1933 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Tue May 15 01:40:28 1934 UT = Tue May 15 03:00:00 1934 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 7 01:40:28 1934 UT = Sun Oct 7 02:00:00 1934 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Wed May 15 01:40:28 1935 UT = Wed May 15 03:00:00 1935 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 6 01:40:28 1935 UT = Sun Oct 6 02:00:00 1935 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Fri May 15 01:40:28 1936 UT = Fri May 15 03:00:00 1936 NST isdst=1 gmtoff=4772
Sun Oct 4 01:40:28 1936 UT = Sun Oct 4 02:00:00 1936 AMT isdst=0 gmtoff=1172
Sat May 22 01:40:28 1937 UT = Sat May 22 03:00:00 1937 NST isdst=1 gmtoff=4772
Wed Jun 30 22:40:28 1937 UT = Thu Jul 1 00:00:28 1937 +0120 isdst=1 gmtoff=4800
Sun Oct 3 01:40:00 1937 UT = Sun Oct 3 02:00:00 1937 +0020 isdst=0 gmtoff=1200
Sun May 15 01:40:00 1938 UT = Sun May 15 03:00:00 1938 +0120 isdst=1 gmtoff=4800
Sun Oct 2 01:40:00 1938 UT = Sun Oct 2 02:00:00 1938 +0020 isdst=0 gmtoff=1200
Mon May 15 01:40:00 1939 UT = Mon May 15 03:00:00 1939 +0120 isdst=1 gmtoff=4800
Sun Oct 8 01:40:00 1939 UT = Sun Oct 8 02:00:00 1939 +0020 isdst=0 gmtoff=1200
Wed May 15 23:40:00 1940 UT = Thu May 16 01:40:00 1940 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Mon Nov 2 01:00:00 1942 UT = Mon Nov 2 02:00:00 1942 CET isdst=0 gmtoff=3600
Mon Mar 29 01:00:00 1943 UT = Mon Mar 29 03:00:00 1943 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Mon Oct 4 01:00:00 1943 UT = Mon Oct 4 02:00:00 1943 CET isdst=0 gmtoff=3600
Mon Apr 3 01:00:00 1944 UT = Mon Apr 3 03:00:00 1944 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Mon Oct 2 01:00:00 1944 UT = Mon Oct 2 02:00:00 1944 CET isdst=0 gmtoff=3600
Mon Apr 2 01:00:00 1945 UT = Mon Apr 2 03:00:00 1945 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 16 01:00:00 1945 UT = Sun Sep 16 02:00:00 1945 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Apr 3 01:00:00 1977 UT = Sun Apr 3 03:00:00 1977 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 25 01:00:00 1977 UT = Sun Sep 25 02:00:00 1977 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Apr 2 01:00:00 1978 UT = Sun Apr 2 03:00:00 1978 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 1 01:00:00 1978 UT = Sun Oct 1 02:00:00 1978 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Apr 1 01:00:00 1979 UT = Sun Apr 1 03:00:00 1979 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 30 01:00:00 1979 UT = Sun Sep 30 02:00:00 1979 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Apr 6 01:00:00 1980 UT = Sun Apr 6 03:00:00 1980 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 28 01:00:00 1980 UT = Sun Sep 28 02:00:00 1980 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 29 01:00:00 1981 UT = Sun Mar 29 03:00:00 1981 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 27 01:00:00 1981 UT = Sun Sep 27 02:00:00 1981 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 28 01:00:00 1982 UT = Sun Mar 28 03:00:00 1982 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 26 01:00:00 1982 UT = Sun Sep 26 02:00:00 1982 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 27 01:00:00 1983 UT = Sun Mar 27 03:00:00 1983 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 25 01:00:00 1983 UT = Sun Sep 25 02:00:00 1983 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 25 01:00:00 1984 UT = Sun Mar 25 03:00:00 1984 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 30 01:00:00 1984 UT = Sun Sep 30 02:00:00 1984 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 31 01:00:00 1985 UT = Sun Mar 31 03:00:00 1985 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 29 01:00:00 1985 UT = Sun Sep 29 02:00:00 1985 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 30 01:00:00 1986 UT = Sun Mar 30 03:00:00 1986 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 28 01:00:00 1986 UT = Sun Sep 28 02:00:00 1986 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 29 01:00:00 1987 UT = Sun Mar 29 03:00:00 1987 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 27 01:00:00 1987 UT = Sun Sep 27 02:00:00 1987 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 27 01:00:00 1988 UT = Sun Mar 27 03:00:00 1988 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 25 01:00:00 1988 UT = Sun Sep 25 02:00:00 1988 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 26 01:00:00 1989 UT = Sun Mar 26 03:00:00 1989 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 24 01:00:00 1989 UT = Sun Sep 24 02:00:00 1989 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 25 01:00:00 1990 UT = Sun Mar 25 03:00:00 1990 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 30 01:00:00 1990 UT = Sun Sep 30 02:00:00 1990 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 31 01:00:00 1991 UT = Sun Mar 31 03:00:00 1991 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 29 01:00:00 1991 UT = Sun Sep 29 02:00:00 1991 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 29 01:00:00 1992 UT = Sun Mar 29 03:00:00 1992 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 27 01:00:00 1992 UT = Sun Sep 27 02:00:00 1992 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 28 01:00:00 1993 UT = Sun Mar 28 03:00:00 1993 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 26 01:00:00 1993 UT = Sun Sep 26 02:00:00 1993 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 27 01:00:00 1994 UT = Sun Mar 27 03:00:00 1994 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 25 01:00:00 1994 UT = Sun Sep 25 02:00:00 1994 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 26 01:00:00 1995 UT = Sun Mar 26 03:00:00 1995 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Sep 24 01:00:00 1995 UT = Sun Sep 24 02:00:00 1995 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 31 01:00:00 1996 UT = Sun Mar 31 03:00:00 1996 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 27 01:00:00 1996 UT = Sun Oct 27 02:00:00 1996 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 30 01:00:00 1997 UT = Sun Mar 30 03:00:00 1997 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 26 01:00:00 1997 UT = Sun Oct 26 02:00:00 1997 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 29 01:00:00 1998 UT = Sun Mar 29 03:00:00 1998 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 25 01:00:00 1998 UT = Sun Oct 25 02:00:00 1998 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 28 01:00:00 1999 UT = Sun Mar 28 03:00:00 1999 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 31 01:00:00 1999 UT = Sun Oct 31 02:00:00 1999 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 26 01:00:00 2000 UT = Sun Mar 26 03:00:00 2000 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 29 01:00:00 2000 UT = Sun Oct 29 02:00:00 2000 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 25 01:00:00 2001 UT = Sun Mar 25 03:00:00 2001 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 28 01:00:00 2001 UT = Sun Oct 28 02:00:00 2001 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 31 01:00:00 2002 UT = Sun Mar 31 03:00:00 2002 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 27 01:00:00 2002 UT = Sun Oct 27 02:00:00 2002 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 30 01:00:00 2003 UT = Sun Mar 30 03:00:00 2003 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 26 01:00:00 2003 UT = Sun Oct 26 02:00:00 2003 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 28 01:00:00 2004 UT = Sun Mar 28 03:00:00 2004 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 31 01:00:00 2004 UT = Sun Oct 31 02:00:00 2004 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 27 01:00:00 2005 UT = Sun Mar 27 03:00:00 2005 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 30 01:00:00 2005 UT = Sun Oct 30 02:00:00 2005 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 26 01:00:00 2006 UT = Sun Mar 26 03:00:00 2006 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 29 01:00:00 2006 UT = Sun Oct 29 02:00:00 2006 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 25 01:00:00 2007 UT = Sun Mar 25 03:00:00 2007 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 28 01:00:00 2007 UT = Sun Oct 28 02:00:00 2007 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 30 01:00:00 2008 UT = Sun Mar 30 03:00:00 2008 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 26 01:00:00 2008 UT = Sun Oct 26 02:00:00 2008 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 29 01:00:00 2009 UT = Sun Mar 29 03:00:00 2009 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 25 01:00:00 2009 UT = Sun Oct 25 02:00:00 2009 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 28 01:00:00 2010 UT = Sun Mar 28 03:00:00 2010 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 31 01:00:00 2010 UT = Sun Oct 31 02:00:00 2010 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 27 01:00:00 2011 UT = Sun Mar 27 03:00:00 2011 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 30 01:00:00 2011 UT = Sun Oct 30 02:00:00 2011 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 25 01:00:00 2012 UT = Sun Mar 25 03:00:00 2012 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 28 01:00:00 2012 UT = Sun Oct 28 02:00:00 2012 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 31 01:00:00 2013 UT = Sun Mar 31 03:00:00 2013 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 27 01:00:00 2013 UT = Sun Oct 27 02:00:00 2013 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 30 01:00:00 2014 UT = Sun Mar 30 03:00:00 2014 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 26 01:00:00 2014 UT = Sun Oct 26 02:00:00 2014 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 29 01:00:00 2015 UT = Sun Mar 29 03:00:00 2015 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 25 01:00:00 2015 UT = Sun Oct 25 02:00:00 2015 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 27 01:00:00 2016 UT = Sun Mar 27 03:00:00 2016 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 30 01:00:00 2016 UT = Sun Oct 30 02:00:00 2016 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 26 01:00:00 2017 UT = Sun Mar 26 03:00:00 2017 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 29 01:00:00 2017 UT = Sun Oct 29 02:00:00 2017 CET isdst=0 gmtoff=3600
Sun Mar 25 01:00:00 2018 UT = Sun Mar 25 03:00:00 2018 CEST isdst=1 gmtoff=7200
Sun Oct 28 01:00:00 2018 UT = Sun Oct 28 02:00:00 2018 CET isdst=0 gmtoff=3600
Piet
2018-11-03 17:04:35 UTC
Post by Rob
[...]
1834/1835 is hier een vreemde eend in de bijt, temeer vanwege dat AMT.
Amsterdamse tijd is immers pas met de Telegraafwet van 1852 landelijk
ingevoerd, en dan alleen voor de telegrafie. En pas sinds 31 juli 1866
gold AMT ook voor alle Nederlandse spoorwegen.
Het ontgaat me dus waar die wissel van dec 1834 zijn oorsprong heeft.

-p
Rob
2018-11-03 17:10:21 UTC
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Ik weet niet of er toen wel een wissel was, het kan goed zijn dat dit
een soort anker in een ver verleden is waarvan "men" nog denkt te weten
dat er toen deze tijd gold.

Ik neem aan dat de info is aangeleverd door Dik T Winter maar die kunnen
we het niet meer vragen...
Piet
2018-11-03 17:48:33 UTC
Post by Rob
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Hier komt datzelfde lijstje voor, in iets andere vorm:
https://github.com/lau/tzdata/blob/master/test/tzdata_fixtures/source_data/europe#L70
(op regel 2004, onder "Netherlands")
Het 1835 geval staat direct na dat lijstje.

Misschien ook relevant is dit commentaar daar over 1835:
# In 1835 the authorities of the province of North Holland requested the
# municipal authorities of the towns and cities in the province to observe
# Amsterdam mean time but I do not know in how many cases this request was
# actually followed.

-p
Rob
2018-11-03 18:45:53 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Piet
Post by Rob
[...]
De lijst die ik gaf was een "zdump" van de timezone Europe/Amsterdam wat
dus in feite een de-compile is van het bovenstaande bestand, dus daar
staat het commentaar niet in. Maar de vastgelegde info is hetzelfde.
J. J. Lodder
2018-11-04 08:36:28 UTC
Post by Rob
Post by Rob
Post by Rob
Post by Rob
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Ah, de gouden tijden van usenet. Ik heb veel van hem geleerd.
Het is heel jammer dat niemand de informatieve websites van Dik T.
in de lucht gehouden heeft,

Jan
Piet
2018-11-02 11:05:40 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
[...]
Dit Staatsblad ook:
http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/downloads/stb_1916_172.pdf

-p
J. J. Lodder
2018-11-02 18:30:40 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by O. Udeman
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
En anders zoek je het toch in wipipedia op. Het is gewoon zo.
De Ditsers verzetten wel de klok, maar de zomertijd was er al.

Er is tussen 1916 en 1940 een hoop heibel over geweest.
Veel boeren waren teuge, en dan vooral de orthodox protestantse.
(prutsen met gods ware tijd is allemaal maar ijdelheid)
Er is zelfs een politieke partij tegen de zomertijd geweest.

Het kwam nogal eens voor dat de vrijzinnige kerktoren zomertijd aanwees,
en de orthodoxe wintertijd, (allebei locale tijd natuurlijk)
en de stationsklok spoortijd.
Als een zware dominee het toch waagde om de wet te gehoorzamen
door de klok te verzetten dan kon hij erop rekenen
dat hij de volgende zondag voor een lege kerk stond te preken,

Jan
Izak van Langevelde
2018-11-01 16:09:08 UTC
Post by Martijn van Buul
Duitsland heeft destijds na de inval de middel-Europeese tijd
geintroduceerd; dat is na 1945 nooit afgeschaft.
Dat noemde men nog lang 'Duitse tijd'...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2018-11-01 18:16:32 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
Toch jammer dat je die kennelijk zelf niet kent.
Post by Martijn van Buul
Nederland heeft tot 1940 gebruik gemaakt van de Amsterdamse tijd
(UTC+00:20); de grens met Duitsland was toen zelfs (bijzonder marginaal..)
langer dan nu ;)
Fout dus. Nederland had voor 1940 Amsterdamse tijd, -met- zomertijd.
(dus GMT + 00:20 of GMT 01:20, afhankelijk van het seizoen)
Er was geen vaste regel, de ingangsdatum van de zomertijd
werd per jaar vastgesteld, en in de Staatscourant aangekondigd.
Post by Martijn van Buul
Duitsland heeft destijds na de inval de middel-Europeese tijd
geintroduceerd; dat is na 1945 nooit afgeschaft.
Alleen de Amsterdamse tijd werd afgeschaft.
De zomertijd bleef wat hij sinds 1916 al geweest was,

Jan
J. J. Lodder
2018-11-02 07:51:52 UTC
Post by O. Udeman
Post by Rink
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Er zijn geen rechten op wat dan ook.
Er zijn staten, en die hebben macht om te doen wat ze willen..

Als NL op eigen houtje terug naar Amsterdamse tijd zou willen
dan kan het dat gewoon doen.
Zie de volstrekt idiote toestanden in Marokko nu,

2018-11-01 14:11:10 UTC
Post by Rink
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Nee maar toen ze dat min of meer nog wel wilden hadden ze ook al een
andere tijd.
J. J. Lodder
2018-11-01 18:16:34 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dat was precies de situatie voor WO II.
Frankrijk liep toen op GMT. (met zomertijd)
(gelijk met Engeland dus)
Spanje ook, maar Fronco heeft de Spaanse tijd verzet
van GMT naar Berlijnse tijd,
om zijn sympathie voor Hitler to tonen.
Vreemd genoeg hebben ze dat nog steeds.

Net als Nederland heeft Frankrijk na WO II CET gehouden,
zonder zomertijd.

2018-10-31 21:52:15 UTC
Post by Rink
Post by Rob
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Waarom moet dat wel?
Post by Rink
Vermoedelijk doen we dat toch wel, want wie heeft er zin in om telkens
het horloge en de klok in de auto te verzetten als je de D-NL grens
overgaat?
Wie gaat er zo vaak die grens over?
En wat denk je van Amerikanen die door het land reizen, die moeten toch
ook hun horloge verzetten?

De grens met DL is de meest natuurlijke grens voor een uur tijdverschil
als je kijkt naar de 15 graden brede 1-uurs tijzones rond de 0-meridiaan.
BugHunter
2018-10-31 22:20:19 UTC
Post by Rob
Post by Rink
Post by Rink
[...]
Je hebt DCF-klokjes die een uur kunnen afwijken en
je hebt ook klokjes die verschillende tijdzones
kunnen weergeven. Zelfs wereldwijd.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Rink
2018-11-03 04:13:33 UTC
Post by Rob
Post by Rink
Post by Rink
Vermoedelijk doen we dat toch wel, want wie heeft er zin in om
telkens het horloge en de klok in de auto te verzetten als je de
D-NL grens overgaat?
Wie gaat er zo vaak die grens over?
Heel veel mensen die vlakbij die grens wonen en aan de andere kant
werken of boodschappen doen.
Post by Rob
En wat denk je van Amerikanen die
door het land reizen, die moeten toch ook hun horloge verzetten?
Geen goede vergelijking, dat land is zo groot dat het niet zonder
tijdgrenzen kan.
Overigens houdt ook heel China de Pekingtijd aan, daar kan het dus wel.
Zondag met Lubach gezien?
Rob
2018-11-03 07:49:51 UTC
Post by Rink
Post by Rob
Post by Rink
[...]
Voor DIE mensen is het geen probleem, die rekenen dat uur gewoon in
gedachten erbij, na een weekje wennen.

Hoe denk je dat Portugal en Spanje dat oplossen?
Post by Rink
Post by Rob
En wat denk je van Amerikanen die
door het land reizen, die moeten toch ook hun horloge verzetten?
Geen goede vergelijking, dat land is zo groot dat het niet zonder
tijdgrenzen kan.
Dat geldt toch ook voor het "land" Europa?
Post by Rink
Overigens houdt ook heel China de Pekingtijd aan, daar kan het dus wel.
Maar dat kan alleen omdat dat niet-democratisch genomen beslissingen
zijn. En de bewoners in het westen van China trekken zich er ofwel
niks van aan, ofwel verschuiven hun dag.

Dat is hier overigens ook nog altijd een mogelijkheid, als we in de
winter gewoon wat later naar het werk gaan (en langer doorwerken) dan
is het ook opgelost.

Dat zie je ook in de oplossing "we gebruiken overal UTC". Dan moet je
per land of regio (bij een groot land) gewoon apart de normale begin
en eindtijden van de werkdag vaststellen en als iedereen zich daar aan
houdt dan is er verder niks aan de hand. Ofdat de zon om 9 of 12 of 3
of 6 uur op zijn hoogst staat dat boeit helemaal niet, als de werkdag
maar een beetje handig in de lichte periode valt.

Het enige wat dan lastig is dat is dat de datum overgang midden in een
werkdag kan vallen. Maar als we dit alleen in de EU zouden doen dan
zou dat niet spelen.
Gisteren ook pasta gegeten?
Piet
2018-11-03 11:55:53 UTC
Post by Rink
Post by Rob
De grens met DL is de meest natuurlijke grens voor een uur
tijdverschil als je kijkt naar de 15 graden brede 1-uurs
tijzones rond de 0-meridiaan.
Zondag met Lubach gezien?
Nee, maar daar is wat aan te doen:

Prachtig. En ook voor best wel wat mensen informatief.
Opmerkelijke commentaren ook. Zoals dat Nederland
*geologisch* gezien in de UTC±0 zone zit...

-p
J. J. Lodder
2018-11-03 18:19:32 UTC
Post by Piet
http://youtu.be/PCA_VyXCPok
Prachtig. En ook voor best wel wat mensen informatief.
Opmerkelijke commentaren ook. Zoals dat Nederland
*geologisch* gezien in de UTC±0 zone zit...
Wat wil je, voor dat soort lieden is de conclusie is een gegeven,
en ieder argument is goed,

2018-11-03 18:48:14 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Rink
Post by Rob
[...]
Jan,

Het gaat uiteraard niet over de gegeven zone, want dat UTC voor ons
de "correcte" zone is dat staat buiten kijf en dat vond ik ook al vóór
die uitzending van Lubach (die ik pas later zag omdat ik Formule 1 keek)
maar om het gebruik van het woord "geologisch" waar dat natuurlijk
"geografisch" had moeten zijn.

Maar ja dat gaat jou natuurlijk boven de pet en je wilt niet dat we
het daar over hebben, dus lamaar.
J. J. Lodder
2018-11-04 08:36:28 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Rink
Post by Rob
[...]
Buiten jouw kijf misschien.
Tijdzones bestaan niet van zichzelf, het zijn afspraken.
De enige correcte tijd voor Nederland
is de tijd die we met elkaar 'afgesproken' hebben,
en die door onze regering in een door het parlement goedgekeurde
wet vastgelegd is.
(of dat nou Amsterdamse tijd, GMT, CET, of nog wat anders is)

Wie zegt dat zijn voorkeur voor de tijd de enig ware is
en alle andere 'fout' zijn maakt proaganda, is niet goed wijs,
of weet ueberhaupt niet waar hij het over heeft.
Als je al 'geologische tijdzones' wil hebben,
dan is dat Carboon en Krijt enzo.
Post by Rob
Maar ja dat gaat jou natuurlijk boven de pet en je wilt niet dat we
het daar over hebben, dus lamaar.
Daar ga je weer. Gaat je nou echt boven de pet dat je op deze manier
geen zinnig gesprek kan voeren?

2018-11-04 09:42:16 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Rink
Post by Rob
[...]
Ja lul er maar omheen Lodder, je hebt erover heen gelezen en nou geef
je er gauw een draai aan om toch nog gelijk te krijgen.
Maar daar trappen wij niet in!
J. J. Lodder
2018-11-04 11:48:34 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Rink
Post by Rob
[...]
En je inhoudelijke mededeling was....

Jan
Piet
2018-11-01 13:02:11 UTC
Post by Rob
[...]
Nonsens. Er is geen enkele reden om dat wezenloze geklooi met die
tweemaal per jaar tijdverschuiving nog langer voort te zetten. Het
enige dat werkelijk belangrijk is, is dat alle landen die nu het
MET tijdsblok vormen dat blijven doen.
Post by Rob
Helaas snappen bejaarde alcoholverslaafde EU leiders dat niet...
Zo'n opmerking zegt meer over je eigen gebrek aan fatsoen dan over
die leiders.

-p
Rob
2018-11-01 14:14:44 UTC
Post by Piet
Post by Rob
[...]
De enkele reden om wel winter/zomertijd te blijven gebruiken is dat het
dan gemakkelijker is om bij zo'n veel te brede tijdzone dan toch een
acceptabel resultaat voor iedereen te behalen.

Dat is ook de reden dat het nu wel goed werkt en dat als je naar 1 tijd
terug wilt meteen discussie ontstaat over welke tijd dat dan moet worden.
J. J. Lodder
2018-11-01 18:16:33 UTC
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Precies. En zomertijd erbij is de enige manier
om dat in zo'n 'breed' blok acceptabel te houden,

Jan
Mat Nieuwenhoven
2018-11-07 09:16:30 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Misschien heeft de wekker toch last van storingen die er vroeger niet
waren? Ik heb bij ons eens de storingbronnen gemeten, dat zijn er
heel wat (zie onder). Misschien zijn er een of meerdere van deze
bijgekomen in de buurt van de wekker?

Ik heb nu nog eens door het huis gemeten met een wereldontvanger die
de DCF frequentie kan ontvangen. Op SSB is de tijdzender heel goed te
horen als er geen storing is, al zijn er plekken hier binnenshuis
waar je hem helemaal niet hoort. Wel is op die frequentie de
ferrietantenne uitgeschakeld op dat ding, dus alleen de staafantenne
actief. Het _kan_ zijn dat een klokje (met ferrietantenne) daardoor
minder last heeft van storing.

De volgende storingsbronnen heb ik gevonden, het zijn er nogal wat:

- TL lampen type Philips "MyBathroom" type. Hele mooie lampen, soort
dikke schijf tegen het plafond, heel veel licht met prima rondom
licht. We hebben er twee. Maar ze storen verschrikkelijk als ze aan
zijn, echt heel erg. Er zit een electronische voeding in, ik weet
niet of de TLs met DC of AC gevoed worden. Ik vraag me af waarom
Philips er een CE keurmerk op zet.
- Koelkast, redelijke storing, lijkt te komen van het electronica
compartement bovenin, en daar hangt nou net zo'n klok naast die het
dus ook regelmatig niet doet.
- Dimbare ledverlichting. Dat dimmen gaat met aan/af in een tempo van
ongeveer 1.5 kHz. Dat stoort vrij sterk behalve als ie je de dimmer
op 0% zet, of helemaal 100%. Op middengolf of ferrietantenne is
daarvan overigens niets te horen.
- Gewone TL met klassieke starter stoort ook, vind ik wat vreemd.
Sommige minder, b.v. kleine 8 W TLs onder de keukenkastjes storen
nauwelijks.
- Gewone TL met electronische voeding. Storen allemaal, meer of
minder. Soms is 1 meter afstand al voldoende om het niet meer te
horen.
- Halogeenlamp! We hebben een plafondlamp met ringkerntrafo en 8 10 W
halogeen lampjes, geen dimmer. Stoort behoorlijk. Raar. Zou de trafo
niet-linear zijn?
- Gloeilamp stoort niet uiteraard, maar gloeilamp met dimmers wel als
de dimmer niet voluit staat.
- Sommige spaarlampen. Die spaarlamp in bolvorm met 3-voudige kleine
TL erin stoort helemaal niet, anderen min of meer.

Overigens hoorde ik van iemand dat hij de "filament" LED lampen kan
horen, soort fluittoon. Zo'n ding heb ik niet dus kan het niet meten.

Mat Nieuwenhoven
Izak van Langevelde
2018-11-07 09:29:15 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Izak van Langevelde
[...]
De wekker heeft vier dagen lang in verschillende orientaties op
verschillende verdiepingen in huis gestaan, en stond uiteindelijk stil.
Mocht het ding dermate gevoelig zijn voor storingsbronnen dat ik 'm
nergens in huis kan gebruiken, dan gaat het meteen de prullie in.
Grinnikend door het leven...
Rob
2018-11-07 10:02:39 UTC
Zoals je wel zult weten is de storing te onderscheiden in verschillende
oorzaken:

- switchmode voedingen/converters/dimmers: deze gebruiken een oscillator
om een wisselspanning te maken van tientallen kHz met het doel om die
vervolgens in een transformator om te zetten naar een lagere spanning,
of via een spoel/diode flyback netwerk de spanning om te zetten.
omdat de frekwentie of een harmonische ervan in de buurt van de 77.5 kHz
kan liggen geeft dit directe storing. het veld zal normaal gesproken
vooral magnetisch zijn, het wordt direct door de kern van de spoel
gemaakt en het neemt erg snel af als je verder weg zit

- steile aan/uit schakelpulsen: dit heb je bij de traditionele TRIAC
dimmers die werken door de lamp bij iedere periode van de 50Hz netspanning
pas in te schakelen enige tijd na de nuldoorgang. door dit schakelmoment
te varieren over de periode kan de lamp feller of zwakker branden.
deze dimmers worden bij gloeilampen gebruikt. omdat het inschakelen
"plotseling" gebeurt ontstaan er sterke harmonischen van de 50Hz die
heel ver doorlopen. er zit als het goed is wel een ringkernspoel in
een dimmer om die pulsen weg te filteren, maar de dimensionering daarvan
zal veelal zo zijn dat deze effectief is om de middengolf en de omroep
langegolf en niet zo goed werkt op 77.5 kHz. bovendien kan die spoel
zelf ook weer een stoorveld maken.
dit soort gedrag kun je ook hebben in LED lampen die werken op gelijkgerichte
netspanning en niet voorzien zijn van afvlakking van die spanning. steeds
op een bepaald moment in de sinusvormige spanning is deze hoog genoeg
om de LED's te laten geleiden en neemt de stroom vrij plotseling toe,
en dat "hoekje" geeft dan weer storing.

- ruis. dat heb je bij TL buizen waar verder helemaal geen dimmer aan
zit. de gasontlading geeft een onregelmatige stroom en dat geeft storing.

Het is gewoon een lastige materie. De laagfrekwente radiobanden
worden steeds verder verziekt met storing, maar omdat de apparaten
die de storing veroorzaken populair zijn en ook grote voordelen hebben
(switchmode voedingen hebben een veel groter rendement dan klassieke
lineaire voedingen en sparen dus energie, en ook nog eens gewicht en
kosten), en omdat het gebruik van deze radiobanden door het grote publiek
op een eind loopt (wie luistert er nog naar AM radio?) zal dit steeds
erger worden. Zendamateurs klagen hier ook vaak over, maar het is een
onomkeerbare ontwikkeling.

Het enige waar we voor moeten uitkijken is dat de steeds hogere
frekwenties waar deze storing hoorbaar is uiteindelijk niet in een gebied
terecht komt waar het wel bredere hinder geeft.