Opdondertje
BugHunter
2020-05-30 12:12:55 UTC
Naast mij staat een tafelventilator met chromen
kooi. Ik kwam met mijn blote knie tegen die kooi
aan, heel licht raakte ik 'm. Ik voelde stroom, en
zodra ik steviger contact maakte, was het over.
Potentiaalverschillen?
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Sjouke Burry
2020-05-30 12:47:37 UTC
Post by BugHunter
[...]
Klein contact oppervlak, dat verhoogt de stroomdichtheid.
Stevig contact verkleint de dichtheid, en de zenuwuiteinden
krijgen veel minder signaal.
BugHunter
2020-05-30 13:33:56 UTC
Post by Sjouke Burry
Post by BugHunter
[...]
Zoiets zal het zijn ja. Als de fan draait is het
weg.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
J. J. Lodder

Jan
O. Udeman
Inductie.
Rasta Robert
Een capacitieve koppeling zou ook kunnen.
J. J. Lodder
2020-06-02 16:48:39 UTC
Post by Rasta Robert
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Ssst! Verstoor zijn zekerheden niet,

Jan
Izak van Langevelde
2020-06-02 17:26:25 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rasta Robert
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
[...]
We mogen z'n stoppen toch wel laten doorslaan?
Grinnikend door het leven...
Bart Dinnissen
2020-06-02 19:09:18 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Rasta Robert
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
[...]
Alleen als ie genoeg weerstand heeft.
Bart Dinnissen
BugHunter
2020-05-31 09:59:14 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Maar die zou toch verdwenen moeten zijn na een
stevigere aanraking?
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
O. Udeman
Daarom is het dat dus ook niet. Het juiste antwoord heb ik al gegeven.
J. J. Lodder
2020-05-31 11:06:06 UTC
Post by O. Udeman
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Onzin. Lading loopt weg.
Jouw 'inductie' blijft gewoon bestaan bij aanraking,

Jan
J. J. Lodder
2020-05-31 11:06:06 UTC
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Dat is toch wat je zegt?

Jan
BugHunter
2020-05-31 11:40:05 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Nee, bij een stevigere aanraking voel ik niets,
maar bij een hele lichte aanraking wel. Ook na die
stevigere aanraking.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
O. Udeman
Omdat het gaat om inductie. Zoals ik zei...
N. Coesel
2020-05-31 14:39:27 UTC
Post by O. Udeman
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Dat kan alleen al je metaal in je been hebt. Veel waarschijnlijker is
dat er in de ventilator een netfilter zit waardoor er de halve
netspanning op de behuizing staat. Als je de behuizing vervolgens
aanraakt, dan kun je dat voelen. En de stroom zou ook nog uit een ander
apparaat kunnen komen waarbij de ventilator een pad naar aarde is.
BugHunter
2020-05-31 14:57:40 UTC
Post by N. Coesel
Post by O. Udeman
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Maar als ik hem gewoon aanraak voel ik niets. Wel
als ik met m'n knie of bovenkant vinger heel licht
er tegenaan kom.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
O. Udeman
2020-05-31 15:18:40 UTC
Post by BugHunter
Post by N. Coesel
Post by O. Udeman
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Dan voel je de 50hz trilling die de inductie van de wisselspanning
veroorzaakt.
N. Coesel
2020-05-31 16:09:28 UTC
Post by BugHunter
Post by N. Coesel
Post by O. Udeman
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Zoals anderen al opmerkten: als de stroom over een groter oppervlak is
verdeeld, dan voel je er minder van.
BugHunter
2020-05-31 16:13:06 UTC
Post by N. Coesel
Post by BugHunter
Post by N. Coesel
Post by O. Udeman
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
Post by J. J. Lodder
Post by BugHunter
[...]
Dat is wel begrijpelijk.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Bert(AWRvB)
2020-06-04 00:12:56 UTC
Post by BugHunter
[...]
Professor Eric Laithwaite: Magnetic River 1975

3.034.211 weergaven•18 nov. 2012

The wonders of magnetism and the linear motor are captured in this 1975
presentation by Professor Eric Laithwaite (1921-1997) former Professor
of Heavy Electrical Engineering at Imperial College London.

(http://wwwf.imperial.ac.uk/blog/videoarchive/)
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)