gu10 spotjes.
2019-12-09 09:51:40 UTC
Weet iemand hoe je gu10 spotjes moet verwisselen? Moet je eigenlijk
draaien,duwen of trekken? Ik krijg zo'n lampje niet uit zijn fitting.
Stef
2019-12-09 11:04:42 UTC
Post by J
Weet iemand hoe je gu10 spotjes moet verwisselen? Moet je eigenlijk
draaien,duwen of trekken? Ik krijg zo'n lampje niet uit zijn fitting.
Is een bajonet, dus eerst duwen, dan draaien, dan trekken.
https://www.odf-led.nl/gu10-led-lamp-vervangen/
--
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

LOAD "LINUX",8,1
-- Topic on #LinuxGER
J. J. Lodder
2019-12-09 20:46:22 UTC
Post by J
Weet iemand hoe je gu10 spotjes moet verwisselen? Moet je eigenlijk
draaien,duwen of trekken? Ik krijg zo'n lampje niet uit zijn fitting.
Iets linksom draaien, dan valt hij er vanzelf uit.
Een zuignapje kan helpen,

2019-12-09 20:55:12 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by J
[...]
Ik ben toevallig net met GU5.3 spotjes bezig, daar heb ik ook een
zuignapje bij. Maar dat is een andere aansluiting, alleen trekken.
J. J. Lodder
2019-12-11 11:40:25 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by J
[...]
Ik heb er lang geleden eentje van Mijnheer Osram cadeau gekregen,
maar die doet dat geloof ik niet meer.
Het hoorde bij de halogeen ideologie die zei dat aanraken
absoluut verboten was,

2019-12-11 13:27:37 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by J
[...]
Dat zal vast, maar ik kan ze er met mijn vingers ook niet uithalen,
dan zou ik er een ander stuk gereedschap bij moeten hebben waarmee
ik de voorkant van de lamp beet kan pakken om er aan te trekken.
(de lamp ligt normaal vrij dicht tegen de reflector, 3-4mm er rondom
omheen aan ruimte)

Inmiddels heb ik trouwens de vervangende GU5.3 LED spotjes binnen maar
ik vind het geen succes. Ik denk dat ik het een paar dagen aankijk
maar wellicht gaan er gewoon weer halogeenlampen in. Greta kan de
rimbam krijgen, ik wil wel fatsoenlijk licht.
J. J. Lodder
2019-12-11 20:42:41 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by J
[...]
Tja, het spectrum van die 'witte' LEDs is niet ideaal,
en zeker geen back body.
Om te quantificeren hoe goed lampen zijn
heeft men een Color Rendering Index (CRI) bedacht.
Voor een zwarte straler en natuurlijk daglicht is die 100,
voor gloeilampen bijna 100.
Voor TL en LEds ligt die lager.
Heel ingewikkelde verhalen allemaal,
dus je kan als leek alleen maar op het getalletje afgaan.

Goede LEDs zitten ruim boven de 90, slechte bij 80.
Philips maakt een 'Color Expert' serie waarvan ze opgeven
dat de LEDs ruim boven de 90 zitten. Geen ervaring mee.

Duurder, uiteraard, maar je moet er wat voor over hebben,

Jan

PS Er zijn ook 'multi-phosphor' TL buizen met een goede CRI.
Rob
2019-12-12 09:14:47 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by J
[...]
Het probleem is niet de kleurtemperatuur maar dat de spotjes een smallere
bundel hebben en ook niet over de volledige 50mm diameter stralen zoals
de halogeenspotjes maar alleen plm 20mm diameter in het midden.

Het gevolg is dat het nu midden in de bundel veel lichter is en meer
naar de randen van de bundel veel donkerder, en dat er nu veel hardere
schaduwen zijn.

Ik gebruik deze lampen in een armatuur wat midden in het plafond van mijn
keuken gemonteerd is en waar 3 van die spotjes in zitten, een wijst er
op het fornuis, een op het aanrecht, en een op de eettafel. Dat was met
de halogeenspotjes een prima gelijkmatige verlichting van de hele keuken
maar met de LED spots zijn het 3 harde bundels en sta ik te werken in
mijn eigen schaduw.

De kleur van het licht valt nog niet eens tegen. Tuurlijk het is nooit
de kwaliteit van een halogeenlamp maar niet zo bedroevend als het soms
kan zijn. Maar het algehele lichtbeeld is slecht, en als je per ongeluk
in de lamp kijkt is dat ook veel vervelender (meer licht uit een kleiner
oppervlak).
O. Udeman
2019-12-12 13:08:07 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by J
[...]
Probeer eens de Ledare Led GU10 van Ikea. Dimbaar, CRI>90, 5,3W, 400
lumen, 800 cd over een hoek van 36 graden. Iets meer lichtopbrengst dan
50W halogeen, betere lichtkleur en bredere bundel. Ik verlicht met drie
van deze leds in drie plafondarmaturen mijn badkamer.
Voor de prijs hoef je het niet te laten: 3.99. En ze zijn op dit moment
(tot 23 december) ook nog eens in de aanbieding voor maar 3.19/st (zo
lang de voorraad strekt, zegt Ikea..).
Jan Hen2076
2019-12-12 20:56:44 UTC
Post by O. Udeman
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by J
[...]
Nuttige tip. Een aanvulling: dimmen met een voor halogeen bedoelde dimmer
gaat wel maar het regelbereik is wat kleiner: je kunt wat minder ver
terugregelen.

--
Strijd de goede strijd

Piet
2019-12-12 13:08:59 UTC
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
[...]
Ik had er ook altijd ruzie mee, maar rubber keukenhandschoenen bleken
de perfecte oplossing, voor zowel GU10 als GU5.3. Bovendien werd er zo
voldaan aan de halogeen ideologie.
Post by Rob
Inmiddels heb ik trouwens de vervangende GU5.3 LED spotjes binnen maar
ik vind het geen succes.
Lichtkleur?
Post by Rob
Ik denk dat ik het een paar dagen aankijk maar wellicht gaan er gewoon
weer halogeenlampen in. Greta kan de rimbam krijgen, ik wil wel
fatsoenlijk licht.
Weet Greta dat al? ;-)

-p
O. Udeman
2019-12-12 13:27:15 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
[...]
Die 'ideologie' (wat het trouwens niet is, want het is geen flauwekul
omdat de vette troep van je vingers in het glas van een halogeenlamp kan
inbranden) betreft het glas van het lampje zelf, niet van het beschermglas.
-p
Rob
2019-12-12 14:39:35 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
[...]
Nouja ik heb in mijn "lampen la" dus een zuignapje met handvat en piefje
om hem weer "open" te drukken, dus het verwijderen en plaatsen van lampjes
is geen probleem.
Post by Piet
Post by Rob
Inmiddels heb ik trouwens de vervangende GU5.3 LED spotjes binnen maar
ik vind het geen succes.
Lichtkleur?
Nee, ik heb het verhaal al in een andere reactie geplaatst, lees die even.
Nee maar maakt dat uit?
O. Udeman
2019-12-12 13:06:05 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by J
[...]
Of een stukje ducttape. Zodanig tegen het glas plakken dat je er houvast
aan hebt om het lampje te kunnen draaien. Het lampje moet er dan gewoon
uitvallen en als hij dat niet doet kun je hem er met het tape uit trekken.
Sjouke Burry
2019-12-09 20:01:31 UTC
Post by J
gu10 spotjes
Lampje naar binnen drukken, beetje draaien, loslaten.

Weggooien als dat niet lukt, en iets goeds aanschaffen.
2019-12-12 10:42:35 UTC
On Mon, 09 Dec 2019 21:01:31 +0100, Sjouke Burry
Post by Sjouke Burry
Lampje naar binnen drukken, beetje draaien, loslaten.
Weggooien als dat niet lukt, en iets goeds aanschaffen.
Het wil bij mij nog steeds niet lukken. die gehele fitting draait mee
als ik het spotje een kwart linksom draai.
Ik denk dat ik maar de hulp van iemand anders in ga roepen.
Of een gehele nieuwe lamp kopen.