Dodelijke mobiele verslaving
Piet
2019-12-17 16:04:32 UTC
https://www.ad.nl/tech/alweer-drama-door-opladen-telefoon-in-bad-frans-meisje-13-geelektrocuteerd~a3f573e4/

De zoveelste. En alweer een meisje/vrouw. Je zou denken dat met alle
waarschuwingen, krantenberichten, enz. ze toch eens hun hersens gaan
gebruiken voordat ze hun verslaving mee in bad nemen.

Maar kloppen die berichten wel? Allemaal hebben ze het over "de telefoon
in bad laten vallen". Ik heb wat schema's van die schakelende netadapters
bekeken, maar overal zie ik een galvanische scheiding tussen het netdeel
en het laagspanningsdeel. Dan zou je geen opdonder kunnen krijgen van je
telefoon of van een versleten oplaadkabeltje (dat laatste lijkt in het
recente geval in Nederland gebeurd te zijn, gezien de lange en smalle
brandwond op het lichaam) als het ding in het water komt.
In één artikel (geen url bij de hand) las ik echter dat het contradeel
van het verlengsnoer, met de adapter erin, mee het bad in getrokken werd.
Dat zou de gevolgen dan kunnen verklaren. Dat is ook het geval in deze
video, waarin je het overigens alleen kunt zien (op 1:07), maar het niet
wordt genoemd:

-p
Rob
2019-12-17 16:45:34 UTC
Post by Piet
[...]
wordt genoemd: http://youtu.be/Ljr7vwPdh-M
Inderdaad een hele verlengdoos is aannemelijker, of er is water gekomen
in de oplader (via de USB steker) waardoor de isolatie van de oplader
doorbroken is. Tenslotte kan het ook nog zijn dat de oplader zo
inferieur geconstrueerd is dat er geen goede isolate tussen net en
laagspanningszijde is, er wil nog wel eens slecht isolatieband gebruikt
worden waar het wikkeldraad als het een beetje warm wordt zo doorheen
trekt en dan heb je alleen nog de lakisolatie.

Bij ouderwetse nettrafo's in dit soort toepassingen zijn er meestal
2 aparte wikkelkamers waar een schot van 0.8mm plastic ofzo tussen zit,
maar in switchmode voedingen liggen de wikkelingen meestal over elkaar
heen met een laagje geel isolatieband ertussen. En dan is het ook nog
eens zo dat er 3 wikkelingen zijn: een voor de primaire, daaroverheen
een voor de secundaire, en daaroverheen een voor de terugkoppeling en
die zit in de schakeling weer in het primaire circuit. maximaal dom
dus voor de kans op overslag/kruipstroom tussen net en uitgang.
Piet
2019-12-17 17:44:37 UTC
Post by Rob
Inderdaad een hele verlengdoos is aannemelijker, of er is water gekomen
in de oplader (via de USB steker) waardoor de isolatie van de oplader
doorbroken is.
Via de usb-aansluiting kan er inderdaad water in de oplader komen,
maar zo te zien gaat dat niet echt snel. De directe route lijkt me
dan waarschijnlijker.
Post by Rob
Tenslotte kan het ook nog zijn dat de oplader zo inferieur geconstrueerd
is dat er geen goede isolate tussen net en laagspanningszijde is
Met de beruchte el cheapo chinese klonen is dat zeer plausibel.
https://www.bbc.com/news/technology-38167551

-p
Piet
2019-12-19 20:36:31 UTC
Post by Rob
Post by Piet
[...]
Ik vraag me nog iets anders af: zou een aardlekschakelaar deze ellende
hebben voorkomen? Ik vermoed dat dat van het type badkuip afhangt.
- Van een geëmailleerd of ge(poeder)lakte badkuip moet de buitenkant
geaard zijn. Als er dan een netspanning voerende draad ik de badkuip
komt zou er capacitief mogelijk voldoende lektstroom optreden om de
aardlekschakelaar af te laten schakelen. In dat geval zou, als er
geen aardlekschakelaar in de installatie zit, een tussenstekker met
aardlekschakelaar zijn diensten kunnen bewijzen.
- Bij een kunststof, en dus goed isolerende, badkuip zie ik niet hoe
er een lekstroom zou kunnen ontstaan, temeer daar de afvoer ook van
kunststof zal zijn. Een aardlekschakelaar zou dan dus nutteloos zijn
en de volle stroom zou door het water en door het natte en dus goed
geleidende lichaam gaan. Dat overleven is dan een kwestie van geluk.

Overigens heeft een club die toch geacht mag worden verstand van zaken
te hebben een merkwaardige definitie van 'elektrocutie':
"Elektrocutie betekent dat er stroom door het lichaam gaat"
Dan weet Wikipedia het nog beter.

-p
Izak van Langevelde
2019-12-19 20:51:32 UTC
Post by Piet
Overigens heeft een club die toch geacht mag worden verstand van zaken
te hebben een merkwaardige definitie van 'elektrocutie': "Elektrocutie
betekent dat er stroom door het lichaam gaat"
Ha, dan ben ik ook al 'ns geëlectrocuteerd; het verklaart veel.
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-12-20 19:06:39 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Dat heb je dan met Bori Karloff gemeen...

Jan
Izak van Langevelde
2019-12-20 19:30:53 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Me Frank, you Stein?
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-12-20 20:37:34 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Thanks for the offer, but no.
Nobody would understand me...

In a notable family called Stein
There were Gertrude, and Ep, and then Ein.
Gert's writing was hazy,
Ep's statues were crazy,
And nobody understood Ein.
Izak van Langevelde
2019-12-20 21:19:56 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Er zou weinig veranderen...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-12-21 10:27:05 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
OK, OK, dan doe ik die Frank wel,
dan mag jij de Stein hebben...

2019-12-19 21:32:22 UTC
Post by Piet
[...]
Het is gebruikelijk dat er in een badkamer met tegelvloer een metalen
"rooster" (gaas) gelegd wordt wat geaard wordt. Dit moet er voor zorgen
dat de vloer een redelijke aarde vormt en als er spanning op het water
staat de aardlek triggert. Hier is pas de badkamer verbouwd en is dat
ook weer zo aangelegd, maar ik heb geen bad, alleen een douchehoek.
En uiteraard geen stopcontact in de badkamer.

In andere landen zijn de eisen vaak minder streng, soms ook ingegeven
door het geloof dat 110v minder gevaarlijk zou zijn dan 230v.

(het is opvallend hoeveel Amerikanen met argwaan kijken naar onze 230v
met het idee dat hun 110v veiliger is... en dan hebben ze zich vaak nog
niet eens bedacht dat bij 110v de stroom voor hetzelfde vermogen 2 keer
zo hoog is waardoor de kans op brand door slechte contacten in de
installatie, in de pers vaak onterecht aangeduid als "door kortsluiting",
juist weer veel groter is)
Piet
2019-12-20 10:28:01 UTC
Post by Rob
Post by Piet
[...]
Maar langs welke weg treedt dan de lekstroom op die de aardlek triggert
als er tussen water en vloer een prima isolerende kunststof badkuip zit?
Ik zou denken dat allleen een geaarde metalen pen, strip of plaatje aan
de binnenkant van de badkuip een oplossing zou zijn. Nu is zo'n plaatje
altijd wel aanwezig, in de vorm van de metalen afvoerplug, maar of die
standaard geaard moet worden en is weet ik niet.

-p
Rob
2019-12-20 12:36:45 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Piet
[...]
Ja met een badkuip wordt dat lastiger, deze voorziening is gebaseerd op
een cementen vloer met keramische tegels en cementen voegwerk, die kletsnat
is. Dat geleidt wel voldoende om een aardlek te triggeren.
Post by Piet
[...]
Alles van metaal in een badkamer moet geaard worden, naar een centraal
aardpunt ook nog eens. Meestal vind je ergens onder een wastafel ofzo
een plastic dekseltje waarachter een inbouwdoos zit waar allemaal van die
blanke aarddraden bij elkaar komen en daarvan gaat een draad naar de
meterkast. Dit zijn blanke 4mm2 draden, dus niet de geel/groene draden
die elders in de installatie zitten.
Mat Nieuwenhoven
2019-12-20 14:13:47 UTC
Post by Rob
Post by Piet
Post by Piet
[...]
Interessant. Waarom in de badkamer wel en de keuken niet? In onze
keuken komt het water via kunststof slangen, dus een metalen kraan
"zweeft" qua aarde. Volgens mij zijn ze niet geaard. En de metalen
spoelbak ook niet. De stopcontacten zijn uiteraard wel geaarde
versies.

Mat Nieuwenhoven
Rob
2019-12-20 16:25:51 UTC
Dit bericht is mogelijk ongepast. Klik om het weer te geven.
J. J. Lodder
2019-12-20 19:06:39 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Rob
Post by Piet
Post by Piet
[...]
Dat kan, als je niet tegelijkertijd de kraan of bak
en andere wel geaarde metalen delen in de keuken aan kan raken.
Dat zal vrijwel nooit het geval zijn omdat er allelei
wel geaarde apparaten als ovens en vaatwassers in de buurt zijn.

Je kraan zal dus wel geaard moeten worden,

Jan
Sjouke Burry
2019-12-20 13:50:38 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Piet
[...]
Een natte afvoerbuis met dikke aanslag laag er in,
maakt enig contact met aarde.
Heb alle groepen in huis van aardlek schakelaars voorzien.
Piet
2019-12-20 18:37:58 UTC
Post by Piet
Post by Rob
[...]
Ik vind dat een benadering met een hoog "don't try this at home, kids"
gehalte. Als de badkuip een week niet gebruikt is zal de afvoer best
wel droog staan. En een laag aanslag kan dun zijn of zelfs helemaal
afwezig als de afvoer een keer goed met heet water is doorgespoeld.
En dan is er nog een showstopper: de rubber ring onder het dekseltje
van de afvoerplug. Ik zou er beslist niet op rekenen dat dit soort
"aardgeleiding, als het er echt op aankomt, een lekstroom afvoeren
die groter is dan 30 mA.

-p
J. J. Lodder
2019-12-20 19:06:39 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Piet
[...]
Ja, dat moet.
Alle aanraakbare metalen delen moeten geaard zijn,

Jan
J. J. Lodder
2019-12-20 19:06:39 UTC
Post by Rob
Post by Piet
[...]
Alle metalen delen horen doorverbonden te zijn,
en het geheel ook nog eens met de installatie aarde.
Post by Rob
In andere landen zijn de eisen vaak minder streng, soms ook ingegeven
door het geloof dat 110v minder gevaarlijk zou zijn dan 230v.
Het aantal doden als gevolg van door electriciteit veroorzaakte branden
is een orde groter dan het aantal doden als gevolg van electrocutie.
Onze 230V is veel veiliger dan hun 120V.
Post by Rob
[...]
Amerikanen hebben daar slecht contact detectoren voor
in de meterkast en ook ingebouwd in stopcontacten.
(in DE EU vrijwel onbekend)
Helpt veel, maar het probleem is dat ze soms vals alarm geven,

Jan
Izak van Langevelde
2019-12-17 17:27:35 UTC
Post by Piet
[...]
Je zou het 'ns kunnen proberen?
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-12-20 19:06:37 UTC
Post by Piet
De zoveelste. En alweer een meisje/vrouw. Je zou denken dat met alle
waarschuwingen, krantenberichten, enz. ze toch eens hun hersens gaan
gebruiken voordat ze hun verslaving mee in bad nemen.
[vooroordelen aan]
Hersens? Je bent in Vitrolles, Front National terrein.
Post by Piet
[...]
Jawel, maar die isolatie zit in een minuscuul HF trafotje.
Met een beetje vocht blijft daar weinig van over.

Jan
N. Coesel
2019-12-21 00:47:05 UTC
Post by Piet
[...]
Mee eens. Het zijn waarschijnlijk combinaties van een slechte (goedkope)
oplader zonder galvanische scheiding en geen aardlekschakelaar.
Bij normaal gebruik merk je er niets van dat de oplader geen galvanische
scheiding heeft want je kunt niet met je vingers bij de contacten komen
van de USB steker en de behuizing v/d telefoon is van plastic. In een
bak met water gaat dat natuurlijk hopeloos fout. Zeker als mensen de
telefoon vanuit een reflex uit het water gaan vissen.
Piet
2019-12-21 13:31:02 UTC
Post by N. Coesel
Post by Piet
[...]
Maar een aardlekschakelaar zou hier mogelijk geen bescherming hebben kunnen
bieden: zie andere postings in deze draad.
Post by N. Coesel
Bij normaal gebruik merk je er niets van dat de oplader geen galvanische
scheiding heeft want je kunt niet met je vingers bij de contacten komen
van de USB steker en de behuizing v/d telefoon is van plastic.v
Tegenwoordig waarschijnlijk wel, maar dat is niet altijd zo geweest; ik heb
zelf een all-metal HTC gehad.
Post by N. Coesel
In een bak met water gaat dat natuurlijk hopeloos fout. Zeker als mensen
de telefoon vanuit een reflex uit het water gaan vissen.
Tegen de tijd dat dat gebeurt is het allang te laat. Maar bij een laadsnoer
usb-stekker met kapotte isolatie kun je wel degelijk de metalen afscherming
van snoer of stekker aanraken. Mijns inziens spreekt een van de foto's van
een Nederlands meisje dat het heeft overleefd boekdelen:
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/medisch/meisje-13-loopt-brandwonden-op-nadat-smartphone-in-bad-valt~ab3c18c28/?referer=https%3A%2F%2Fwww.ad.nl%2Ftech%2Falweer-drama-door-opladen-telefoon-in-bad-frans-meisje-13-geelektrocuteerd~a3f573e4%2F
Als je goed kijkt naar de foto van de hand links, dan is er m.i. maar één
conclusie mogelijk: ze had haar telefoon in landscape mode in haar handen,
waarbij de usb-stekker op de huid tussen duim en wijsvinger rustte. Niet
echt een manier om je telefoon uit het water te vissen, dus die brandwond
en die van het laadsnoer op haar buik moet ontstaan zijn toen ze, door wat
voor oorzaak dan ook, de oplader plus het netsnoer het bad in trok.

-p
J. J. Lodder
2019-12-21 18:35:03 UTC
Post by Piet
Post by N. Coesel
Post by Piet
[...]
Die hebben ongelijk. No way dat je 30 mA door de hartstreek gaat
krijgen, en dus nog veel meer stroom door het hele bad,
en dat al die electronen daarna netjes weer teruggegaan zijn
naar de nulleider om de aardlek te foppen.

Er moet een defecte, of geen aardlekschakelaar aanwezig geweest zijn,

Jan
N. Coesel