NiMH accu laden terwijl hij gebruikt wordt
hari seldon
2018-01-28 13:26:37 UTC
Ik heb een hobbyproject waarbij ik een Dirtdevil robotstofzuiger als
uitgangspunt heb genomen.

De eerste stappen zijn gedaan (zie paijmans.net/Dirtdevil), waarbij de
robot nu ook via wifi bestuurd kan worden. Dikke pret. Maar tot dusverre
is alleen de chip vervangen door een Arduino (nou ja: Wemos) en het hele
sensor/motor/oplaadverhaal gebeurt nog in de orginele PCB.

Nu wil ik verder, wat extra sensors aanbrengen en het ding automatisch
naar een laadstation laten rijden. Het orginele PCB gaat er dan helemaal
uit.

De robot heeft een 14.4 V NiMH accu en wordt geladen met een 19 V
adapter. Ik wil een stepdown convertor (max input 26 V) gebruiken om de
Arduino te voeden. De accu wordt dan geladen door hem op een laadstation
te manouvreren. De Arduino blijft actief om de spanning te controleren
en een seintje te geven als hij vol is.

Mijn zorg is eigenlijk of de 19 V spanning dan gewoon de accu oplaadt en
of dat langere tijd (dagen) zo kan blijven staan zonder iets te
beschadigen? Of moet ik een relais oid inbouwen dat de laadstroom
onderbreekt als de accu vol is?

Bij voorbaat dank voor alle suggesties
Stef
2018-02-02 22:24:13 UTC
Post by hari seldon
[...]
Je kunt een NiMh accu niet laden (en geladen houden) door er simpelweg
een vaste spanning op te zetten. Iets dat bij LiIon en Lood wel kan, mits
er wel een stroombegrenzing in de lader zit. Wel is het bij die accu's
beter voor de levensduur om iets geavanceerder met het laden om te gaan.

Wil je NiMh permanent op de lader houden, dan moet je een druppellading
toepassen (meestal 0.05C), maar ook dat is niet optimaal voor NiMh.

Langzaam laden kan eigenlijk alleen goed als ze leeg zijn, anders weet
je niet goed hoe lang je ze moet laden. Bij snelladen kun je wel
detecteren wanneer ze vol zijn (dT/Dt en/of dV/Dt), maar dat moet je
dan ook stoppen.

Wil je het toch vrij simpel houden, dan kun je proberen relatief langzaam
te laden voor een beperkte tijd (minder dan nodig voor leeg naar vol) en
dan over te schakelen op druppellading om hem heel langzaam af te vullen.

Als je ook nog je arduino direct van de accu voed dien je wel te
compenseren voor de opgenomen stroom zodat er effectief voldoende over
blijft voor het laden van de accu.

Kijk ook hier (en op andere plaatsen op het web) eens:
http://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/charging_nickel_metal_hydride
--
Stef (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

To be intoxicated is to feel sophisticated but not be able to say it.