Krimptangprullaria?
Izak van Langevelde
2022-07-11 19:03:58 UTC
Ik wilde hier een telefoonkabeltje inkorten, heb even een krimptang
geleend, en dit bleek er zo een die je vroeger wel bij een modem cadeau
kreeg. Nou dacht ik me hier wel mee te kunnen redden, de aansluiting
werkt wel, maar laat zich niet combineren in een splitter. Ik vermoed
dat niet alle adertjes even goed verbonden zijn. Toch ben ik een beetje
verrast dat het ding alleen werkt, maar niet in een splitter. Kan dit?
Grinnikend door het leven...
Rob
2022-07-11 19:32:34 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Een splitter? Wist niet dat dat nog bestond...
De meesten hebben inmiddels hun fysieke vaste lijn wel ingewisseld
voor een VoIP oplossing, gezien de inmiddels exorbitante prijzen van
POTS lijnen.

Maar goed waar je op moet letten is of je 4 of 6 polige stekertjes
hebt en of je alleen de middelste twee aders aangesloten hebt. De
twee buitenste van de 4 moet je niet aansluiten, het handigste is
om die gewoon niet eens mee te krimpen.
Izak van Langevelde
2022-07-11 19:37:38 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Het gaat hier om telefonie via Ziggo, het modem heeft slechts één
telefoonaansluiting.
Post by Rob
[...]
De kabel heeft maar twee aders, en volgens mij zitten die in de goede
slots. Ik zal deze week een kabeltester regelen...
Grinnikend door het leven...
Izak van Langevelde
2022-07-12 11:48:05 UTC
Het probleem deed zich vanochtend weer voor, en is inmiddels opgelost.
Het had niets te maken met een kabeltje: het alarm is nooit goed
aangesloten geweest.

Het hoort niet op dezelfde aansluiting als de telefoon te zitten, omdat
de twee elkaar dan in de weg kunnen zitten. Het alarm zit op de
telefoonaansluiting, en de telefoon(s) worden aangesloten op het alarm,
zodat bij een alarm evt. telefoonverbindingen verbroken worden.

Is bijna 10 jaar geleden zo aangesloten, heeft het tot eergisteren
altijd gedaan, op KPN vaste lijn, en sinds een maand op Ziggo. Blijkbaar
een of andere subtiliteit waardoor het nu niet meer werkte...
Grinnikend door het leven...
Rob
2022-07-12 13:15:20 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
O ik dacht dat je met een splitter een VDSL of ADSL splitter bedoelde.
Inderdaad moet je zo iets altijd op die manier aansluiten dus niet
parallel.