Bewegingsmelder met 'manual override'
Izak van Langevelde
2020-06-30 18:05:12 UTC
Ik heb hier een overloop waarvan de verlichting met een hotelschakelaar
geregeld is: één schakelaar beneden, en één schakelaar boven. Nu is het
wenselijk dat het licht wordt geschakeld door een bewegingsmelder,
aangezien de hoofdbewoner slecht ter been is.

Eenvoudigst is om alleen op de bewegingsmelder te schakelen, als alles
donker is, maar dit maakt het niet mogelijk overdag het licht aan te doen,
of 's nachts het licht uit te laten, mocht hier behoefte aan zijn. De
bestaande schakelaars worden dan eenvoudigweg afgedekt.

Liefst zou ik op handbediening overschakelen als er een schakelaar
gebruikt wordt, en de bewegingsmelder dan een halve minuut of zo buiten
spel te zetten. Wie dan laat thuiskomt en niemand wakker wil maken, kan
dan het licht meteen uitdoen, en wie op de trap bijgelicht wil worden,
kan beneden het licht alvast aandoen.

Is dit een praktisch bruikbare oplossing? Is dit eenvoudig te realiseren,
zonder nou meteen een stuk home automation te gaan programmeren?
Grinnikend door het leven...
Rob
2020-06-30 18:28:39 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Als je met de bewegingsmelder alleen het licht aan zou willen doen
als het met de schakelaars uit is dan zou je de beweging schakelaar
tussen de twee draden die tussen de hotelschakelaars lopen kunnen doen.

Maar dan kun je het licht met de schakelaars niet uit doen als de
bewegingsmelder het aangedaan heeft, sterker nog als je dat probeert
weet je wellicht niet meer wanneer het uit is en gaat het ook na de
vertraging niet meer uit.
Izak van Langevelde
2020-06-30 19:14:49 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Klopt, en daarmee valt deze oplossing af.
Grinnikend door het leven...
N. Coesel
2020-06-30 18:38:33 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dat kun je veel simpeler oplossen: koop een paar kleine LED lampjes die
alleen de trap verlichten. Die werken weliswaar op batterijen maar die
gaan erg lang (jaren) mee. De hoofverlichting laat je gewoon via de
schakelaars lopen en kun je naar believen aan/uit zetten.
Izak van Langevelde
2020-06-30 19:13:25 UTC
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dat gaat niet werken, omdat het niet zozeer om de verlichting van de trap
gaat, maar om de verlichting van de overloop.
Grinnikend door het leven...
N. Coesel
2020-06-30 20:26:55 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dan zet je daar ook een klein lampje neer. Familie van me heeft exact
hetzelfde probleem opgelost met kleine LED lampjes voorzien van
bewegingsmelder en het werkt zeer goed.
Izak van Langevelde
2020-07-01 10:49:08 UTC
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Zou kunnen, alleen mis je de mogelijkheid die lampjes met handbediening
uit te zetten (ze komen hier aan het plafond), ik heb wat meer nodig dan
een klein lampje en vraag me af of zoiets nog op batterijen gaat lukken...
Grinnikend door het leven...
Rob
2020-07-01 15:14:21 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Wat wil je er dan mee, een veilige mogelijkheid om in het donker te
lopen of een wietkwekerij op de overloop?
Izak van Langevelde
2020-07-01 15:36:03 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Liefst het laatste, zonder dat ik elke maand de batterijen moet
vernieuwen...
Grinnikend door het leven...
N. Coesel
2020-07-01 17:10:22 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Die lampjes zijn super efficient. Je hebt niet veel licht nodig om te
zien waar je loopt. Je moet ze echter niet aan het plafond hangen maar
lager; halverwege de muur. Je hebt het licht immers niet bij het plafond
nodig.
Izak van Langevelde
2020-07-01 18:14:41 UTC
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Daar is geen ruimte, het is een klein overloopje met 4 deuren en 2
trapgaten...
Grinnikend door het leven...
N. Coesel
2020-07-07 16:14:01 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
Post by N. Coesel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Die lampjes zijn heel erg klein. Het zijn geen staande lampen met een
lampenkap van 80cm doorsnee.
Bert(AWRvB)
2020-06-30 21:35:05 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Installeer boven een trekschakelaar met een touw voor boven en met een
touw langs de trapleuning naar beneden. (Dit heb ik niet bedacht maar
wordt al jaren gebruikt!)
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
US spaceships maximum velocity:
One light-year a minute.
http://projectcamelot.org/lang/en/clifford_stone_interview_transcript_en.html
***
AWN http://www.awn-archeologie.nl
GEA http://www.gea-geologie.nl
NVR http://www.ruimtevaart-nvr.nl
Sterrenkunde http://www.dekoepel.nl
UFOwijzer http://ufowijzer.nl
J. J. Lodder
2020-07-01 07:05:24 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Met het KlikAanKlikUit systeem is een en ander wel te realiseren,
denk ik, maar valt dat onder jouw idee van stuk home automation?

Er is een ontvanger die in de centraaldoos past,
en die combineert met een bestaande wisselschakeling,
en er zijn draadloze bewegingsmelders.

Gaat wel wat kosten,

Jan
Izak van Langevelde
2020-07-01 09:25:14 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Mogelijk, maar ik zal 'ns kijken wat er mogelijk is.
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2020-07-01 13:39:42 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Het is waarschijnlijk simpeler om die bewegingsmelding maar te vergeten,
en de slechtterbener een handzendertje te geven,

Zo een bv
<https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/afstandbedieningen/a
kct-510-afstandsbediening.html>
BugHunter
2020-07-01 13:48:55 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
En die zijn voordelig te koop bij Chinezen.
--
\ / https://home.deds.nl/~jawade/
---------///--------------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Izak van Langevelde
2020-07-01 16:28:10 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Zendertjes raken zoek en worden vergeten...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2020-07-01 16:52:01 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Niet zeuren, gewoon vastclippen...

Jan
tuinkabouter

-- pim.
J. J. Lodder
2020-07-07 11:50:21 UTC
Post by tuinkabouter
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Kan ook, maar we hadden het over het KlikAanKlikUit systeem,

Jan
Sjouke Burry
Daar is een zaklantaarn mee uitgerust.(Probeer maar....).
Izak van Langevelde
2020-07-03 09:32:25 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ik heb 'ns geïnformeerd, en het is het allemaal net niet. Alleen met een
centrale besturingseenheid, die met regels werkt, is het mogelijk te
realiseren, maar dit vind ik overkill.
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2020-07-03 18:12:41 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Klopt. Die bewegingsmelder is een valse start,
en rechtbreien daarvan kan wel, maar is moeizaam,

Jan
Mat Nieuwenhoven
2020-07-04 07:38:04 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Kan het niet met een relais? Dat zou de schakeldraad die naar de
lamp(en) gaat moeten omschakelen tussen de "uitgang" van de
wisselschakelaars, en de netspanning. De bewegingsmelder doet de lamp
dan aan ongeacht stand van de wisselschakelaars. Was de lamp al aan,
dan zie je misschien hele korte flikker (relais zijn milliseconden
schakelaars)..
Nog mooier is een solid state relais (SSR) dat schakelt op de
nuldoorgang, en met een SSR hoeft de bewegingsmelderschakeling ook
minder energie te leveren om het relais te laten omslaan. Het relais
zelf kan b.v. bij de lamp zelf.

Mat Nieuwenhoven
Izak van Langevelde
2020-07-04 12:04:50 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ik mis hier de mogelijkheid de bewegingsmelder een tijdje buiten spel te
zetten...
Grinnikend door het leven...
Rob
2020-07-04 12:10:08 UTC
Post by Izak van Langevelde
Ik mis hier de mogelijkheid de bewegingsmelder een tijdje buiten spel te
zetten...
Dat zal met "modal" schakelaars ook nooit gaan lukken!
Het enige wat zou kunnen werken is alle schakelaars vervangen door
drukknoppen (momentschakelaars) die een of andere besturing aansturen
die bij indrukken van de knop om-en-om de lamp AAN en UIT doen, en
een slimme besturing die de opdrachten van deze knoppen en van de
bewegingsmelder verwerkt.
(de melder is niet simpelweg een extra knop maar doet iets anders)

Begin eerst maar eens met een PRECIEZE beschrijving te maken wat er
allemaal moet gebeuren, bijvoorbeeld in de vorm van een state-transition
tabel voor iedere toestand die er kan optreden.

En natuurlijk overleggen met de gebruiker of die alle toestanden wel
snapt en het gedrag goed vindt.
Izak van Langevelde
2020-07-04 12:24:33 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Ik mis hier de mogelijkheid de bewegingsmelder een tijdje buiten spel
te zetten...
Dat zal met "modal" schakelaars ook nooit gaan lukken!
Goed gezien.
Post by Rob
Het enige wat zou kunnen werken is alle schakelaars vervangen door
drukknoppen (momentschakelaars) die een of andere besturing aansturen
die bij indrukken van de knop om-en-om de lamp AAN en UIT doen, en een
Dit is een hotelschakeling.
Post by Rob
[...]
De schakelaars kunnen de lamp aan- en uitdoen, de bewegingsmelder werkt
alleen onder een bepaald lichtniveau, en kan de lamp aandoen bij beweging,
en na een bewegingsloos tijdje weer uitdoen. Echter, de schakelaars
hebben een hogere prioriteit dan de bewegingsmelder, gedurende een
interval dat begint zodra de schakelaar gebruikt wordt.
Post by Rob
En natuurlijk overleggen met de gebruiker of die alle toestanden wel
snapt en het gedrag goed vindt.
Ik ben zelf een gebruiker, en de andere gebruiker begrijpt geen
specificaties...
Grinnikend door het leven...
Mat Nieuwenhoven
2020-07-05 08:00:05 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Begrijp ik dat als je de lamp _uit_ doet met een van de schakelaars,
dat dan de bewegingsmelder enige tijd geen actie mag ondernemen? Aan
is geen probleem met een relais, als de schakelaars "aan" geven zal
de bewegingsmelder bij beweging via het relais de lamp aan doen, maar
dat was ie al, en als er geen beweging meer is blijft de lamp aan
wegens de schakelaars omdat het relais terugschakelt naar de
schakelaars.

Mat Nieuwenhoven
Izak van Langevelde
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2020-07-06 12:47:13 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Heel vervelende opgave. Die bewegingsmelders zijn altijd push,
en duwen er met hun maakcontact spanning op.
Ik ben bang dat een relais met tijdvertraging
dat het ding een tijdje hard afkoppelt de enige oplossing is,

Jan
Bert(AWRvB)
2020-07-06 17:37:58 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Dit gebruik ik bij mij thuis op meerdere plekken:

Is het niet verstandig en goedkoper om een tweede lichtbron te maken
met twee afstandbedieningen? Een afstandbediening bij / aan de deur van
de slaapkamer en de ander onderaan de trap. De tweede lichtbron een
losse lamp die aan de op afstandbedienbare schakelaar is bevestigd!
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
Mat Nieuwenhoven
2020-07-12 11:39:14 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Dan moet er ergens een vertraging zijn. Ik neem aan dat een
vertraging tegen lampactivering door de melder alleen bij het uitdoen
van de lamp door de schakelaars voldoende is?

Dan met een wisselrelais dat de lampen omschakelt tussen schakelaars
en melder, het relais wordt geactiveerd als de schakelaars op "aan"
gaan, en valt vertraagd af. Dat is denk ik het makkelijkst met een
klein schakelingetje, dat gevoed wordt door de spanning van de
schakelaars als die aan staan, en de nuldraad van de lamp. Het relais
wordt dus laagspanning aangestuurd. En als de netspanning van de
schakeling wegvalt (schakelaar gaat uit) moet de voeding lang genoeg
stroom kunnen blijven leveren voor de gewenste vertragingstijd. Dus
relais met lage stroombehoefte (hogere spanning is OK, 24 V of meer)
en flinke elco. Als de oplossing tientallen jaren mee moet gaan zou
ik niet voor een schakelende voeding kiezen, maar klassiek klein
trafootje, brugcel en grote elco, laatste twee overbemeten qua
spanning en 105 graden elco, en uiteraard een zekeringetje. Dan heb
je een 4-draads oplossing: schakeldraad van melder, schakeldraad van
schakelaars, schakeldraad naar lamp, nul vanaf lamp.
Als de vertraging instelbaar moet zijn maak je iets erbij met mosfet.

Mat Nieuwenhoven
Izak van Langevelde
2020-07-12 12:29:16 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Izak van Langevelde
Post by Rob
[...]
Klinkt als teveel gedoe voor een relatief eenvoudig probleem...
Grinnikend door het leven...
Rob
2020-07-12 15:18:16 UTC
Post by Izak van Langevelde
Klinkt als teveel gedoe voor een relatief eenvoudig probleem...
Als het probleem eenvoudig was, dan was je het vast niet hier komen
vragen...

Ik weet dat er wel "controllers" bestaan om een lamp met een (aantal)
drukknoppen een tijd aan te doen, dat kwam je vroeger wel tegen in
hotels waar lange gangen zitten met vele lampen en vele plekken waar
ze aan gedaan kunnen worden. Een soort vervanging van een meervoudige
hotelschakeling. (tegenwoordig laat men de lampen gewoon branden)

Zo iets zou ook in combinatie met een of meer bewegingmelders werken.

Maar die dingen kun je niet "uit" doen zonder de timer af te wachten
volgens mij, dus heb je er geen volledige oplossing van je vraag mee.
tuinkabouter
2020-07-19 10:25:02 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
er bestaan ook beweging detectors die bij daglicht schakelen
let maar op bij supermarkten die schuifdeuren hebben.

hotel schakeling vergeten en gewoon drie van die dingen parallel zetten,
eventueel met per melder een relais afhankelijk of de melder al een
relais als uit gang heeft. de bedrading kun je her gebruiken.
wel even op fase en nul letten.

-- pim
Izak van Langevelde
2020-07-19 10:30:26 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Zodat overdag boven het licht aangaat als er beneden iemand door de gang
loopt?
Grinnikend door het leven...
Rob
2020-07-19 11:06:16 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
[...]
Gewoon LED lampen erin zetten en je daar verder niet druk over maken,
dat spaart je de moeite van het maken van een kunstmatig intelligent
systeem voor lichtbediening.
J. J. Lodder
2020-07-19 12:06:26 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
[...]
LEDs hoef je nooit uit te doen, want die gebruiken toch niks...,
eh..., toch?

Jan
Sjouke Burry
2020-07-19 12:12:12 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
[...]
Helaas verbruiken Leds zich zelf.
Levensduur van vooral de goedkopere leds is waardeloos.
Rob
2020-07-19 16:31:57 UTC
Post by Sjouke Burry
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
[...]
Op de echte rommel na toch wel beter dan van een gloeilamp. Je haalt
natuurlijk niet de imaginaire levensduur die men op de verpakking zet...

Het hangt natuurlijk af van de specifieke situatie wat je precies
kunt doen, stel er hing oorspronkelijk een gloeilamp van 40 watt dan
kun je die vervangen door een 5 watt LED lamp en dan is het niet erg
als die door niet-optimaal schakelen gemiddeld 8 keer langer brandt.
Bijvoorbeeld het vermelde aangaan als er iemand door de gang loopt.
En in de praktijk blijf je daar vast ver onder.

Gaat het eigenlijk alleen om het veilig door de gang kunnen lopen dan
kun je de oorspronkelijke lamp laten hangen (eventueel toch nog een
LED lamp in doen) en een "nachtlampje" installeren wat alleen brandt
als het donker is, en waarvan het verbruik maar 1 watt of minder is.
Dat geeft nog best wat licht "in het donker" en als je meer nodig
hebt bijvoorbeeld als je er aan het werk bent doe je gewoon de bestaande
lamp aan.
En dan heb je ook niet dat probleem van de hinder van de lamp waardoor
je hem snel uit zou willen doen.
tuinkabouter
2020-07-19 20:35:41 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
[...]
het hangt af van een goede plaatsing van de detectors.
eventueel de detectie ruimte verkleinen met afscherming van zwart karton.

andere oplossing is stemsturing, lijkt mij niet goed voor midden in de
nacht.

hee slaafje, licht aan.

-- pim
J. J. Lodder
2020-07-20 07:18:20 UTC
Post by tuinkabouter
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
[...]
Heb je nog meer oplossingen op zoek naar een probleem?

Jan
J. J. Lodder
2020-07-19 12:06:26 UTC
Post by tuinkabouter
Post by Izak van Langevelde
[...]
Doet niet wat het moet doen,
nl. het donker laten als het donker moet zijn,

Jan
Rink
2020-07-30 20:16:19 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Sorry voor de late reactie, ik zie de vraag nu pas.

ik snap iets niet:
Iemand is slecht ter been en dan wil je bewegingsdetector(s) toepassen?
Maar dan heb je toch grote kans dat die persoon onvoldoende beweegt?

Komt die persoon niet langs beide lichtschakelaars?
Dan zou ik de lichtschakelaars verplaatsen, zodat hij/zij er wel langskomt.

Verder heb ik ook wel eens schakelaars bediend, die er voor zorgen dat
het licht aan gaat en dan na een bepaalde tijd automatisch uit gaat. Dan
moet je alleen nog bepalen hoe lang het licht aan moet blijven aan de
hand van de snelheid van de persoon die slecht ter been is. En
vervolgens die tijd flink langer instellen.

groet,
Rink
Izak van Langevelde
2020-07-31 08:25:40 UTC
Post by Rink
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ouderdom komt met gebreken. Ik kan wel een hindernisbaan aanleggen om
beweging te stimuleren, maar dat gaat 'm niet worden...
Post by Rink
Komt die persoon niet langs beide lichtschakelaars?
Bijna, maar die persoon heeft haar handen niet vrij, wegens looprekje.
Grinnikend door het leven...
Rob
2020-07-31 09:00:35 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
Komt die persoon niet langs beide lichtschakelaars?
Bijna, maar die persoon heeft haar handen niet vrij, wegens looprekje.
Een maandje geleden waren we er geloof ik al wel ongeveer uit dat je
inderdaad OFWEL een stukje home automation moet gaan programmeren , OFWEL
flexibiliteit moet tonen in de mogelijke oplossing (bijvoorbeeld een
apart zwak nachtlichtje wat al dan niet door beweging wordt geactiveerd).

Maar toen kwam Rink en die ging op grond van de startpost de boel weer
opnieuw oprakelen zonder de andere reacties eerst te lezen...
Izak van Langevelde
2020-07-31 09:18:38 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
[...]
Klopt.
Post by Rob
Maar toen kwam Rink en die ging op grond van de startpost de boel weer
opnieuw oprakelen zonder de andere reacties eerst te lezen...
Och, de knul bedoelt het goed, dus ik reageer met de mij kenmerkende
vriendelijkheid...
Grinnikend door het leven...
Bert(AWRvB)
2020-07-31 18:00:40 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
https://nl.wikipedia.org/wiki/Teleruptor

https://www.conrad.nl/p/sygonix-schakelaar-inbouw-in-muur-schakelvermogen-max-2000-w-bereik-max-in-het-vrije-veld-150-m-1761756
--
Bert ( A W RvB )
(Adres op website)

***
J. J. Lodder
2020-08-01 11:07:17 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
Komt die persoon niet langs beide lichtschakelaars?
Bijna, maar die persoon heeft haar handen niet vrij, wegens looprekje.
Een draadloze schakelaar op het looprekje monteren is geen optie?

Jan
Izak van Langevelde
2020-08-01 11:25:31 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
Komt die persoon niet langs beide lichtschakelaars?
Bijna, maar die persoon heeft haar handen niet vrij, wegens looprekje.
Een draadloze schakelaar op het looprekje monteren is geen optie?
Is best een leuk idee...
Grinnikend door het leven...
Rob
2020-08-01 12:03:13 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Rink
[...]
Ja als je buiten de box van "hotelschakelaar op 230v met lamp aan plafond"
denkt (en dat dan wilt modificeren) dan zijn er ZAT leuke ideeen.

Zoals die permanent (of alleen in het donker) brandende 0.5W LED lamp,
of een fiets ledlamp setje op het looprek of om de arm, of inderdaad een
klik-aan-klik-uit afstandsbediening om mee te nemen. Die dan een hulp
ledlamp schakelt die alleen voor in het donker is (zodat niet meteen
iedereen wakker wordt).