OT: niet af te lezen klokradio
Mat Nieuwenhoven
2019-07-20 13:53:57 UTC
't Is niet echt hobby (ik heb het ding niet opengemaakt), maar ter
vervanging van een heel oude LED klokradio met LED had ik een nieuwe
van de Lidl gekocht. Op de doos stond duidelijk dat ie tussen 23:00
en 05:00 gedimd wordt, prima, die oude kun je niet dimmen.
Het blijkt echter dat ding niet dimt maar de verlichting van het LCD
display gewoon uit doet, en daar is volgens handboek niets aan in te
stellen. Hij gaat terug.

Maar ik vraag me ernstig af wie zoiets bedenkt. Een klok(radio) voor
in de slaapkamer die 's nachts niet af te lezen is! Je kunt wel op
een knopje drukken, maar dan ben je al meer wakker, ipv even een
lodderig oog op de klok laten vallen en weer verder slapen.
Onbegrijpelijk. Ik het de firma ook gemaild hierover.

Mat Nieuwenhoven
Rob
2019-07-20 16:15:31 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ik snap niet wat het probleem hier mee is. Ik heb zelf een LCD wekker
op batterij (en DCF77) en het lampje brandt alleen als ik de knop bovenop
even indruk (tevens snooze functie). Ik zit daar totaal niet mee!

Wat ik wel vervelend aan dat ding vind is dat de snooze om de 4 minuten
werkt ipv 9 minuten wat dat meestal is. Ook niet in te stellen. Dit
is veel te kort, je moet eigenlijk meteen opstaan.
Ano
2019-07-20 16:21:00 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Zo'n klok zou mij rust geven.
Nu wordt ik wel eens te vroeg wakker en zie met een lodderig oog dat ik
bijv. nog 3 kwartier kan slapen - de mijne geeft dus wel altijd licht.
Vervolgens ga ik elke 5 minuten op de klok kijken hoe lang ik nog heb...

Als ik deze informatie niet zou krijgen, bestaat er een grote kans dat
ik nog lekker 3 kwartier zou hebben geslapen...
Piet
2019-07-20 17:00:12 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ik vermoed iemand die ervaring heeft met slechtere oplossingen.
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Ik vermoed dat de mail rechtstreeks naar het ronde archief gaat.

Ik heb:
- Een weerstation annex klok/wekker die 2 displayhelderheidsstanden
1) helder, 2) gedimd. Prachtig, maar in de gedimde stand verlicht
het ding nog de hele slaapkamer. Ik leg hem gewoonlijk plat neer
met het display omlaag. Dan maar even al dan niet lodderig het
ding optillen als ik beslist de tijd wil weten.
- Een wekkerradio waarvan in de displayverlichting met een druk op
de knop of permanent kan aanzetten. Die permanente verlichting
stoort al zo snel dat ik de knop-optie gebruik.
- Een wekkerradio waarvan ik het display alleen met een druk op de
knop aan kan zetten.

Kortom, ik kan me helemaal verplaatsen in de ontwerper van jouw apparaat.

-p
O. Udeman
2019-07-20 17:25:39 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Bij Aldi verkocht men enkele maanden geleden LCD wekkers die in het
donker automatisch een heel zwakke verlichting inschakelen. Precies
genoeg om ze in het donker te kunnen aflezen. Wellicht is zoiets wat
voor je. Nog een voordeel is dat deze werkt met een Li-ion accu als
voeding. Na de eerste lading draait hij inmiddels zonder opladen al ruim
vier maanden. Prettig want geen batterijkosten, geen last van uitval van
netspanning en geen last van scheef lopen van de tijd, zoals
tegenwoordig nog al eens gebeurt bij klokken die 50 Hz als tijdbasis
gebruiken.
Ik weet helaas niet of ze ook elders te krijgen zijn, de aanbieding is
natuurlijk inmiddels afgelopen, een van de nadelen van het handelsmodel
van zowel Aldi als Lidl.
Martijn van Buul
2019-07-23 08:07:19 UTC
een last van scheef lopen van de tijd, zoals tegenwoordig nog al eens gebeurt
bij klokken die 50 Hz als tijdbasis gebruiken.
Mwah. In de hal van mijn huis hangt een antiek klokje met een 1-fase
synchroonmotor. Behalve dat akkefietje ten gevolge van die rusie tussen
Servie en Kosovo van vorig jaar is dat ding akelig nauwkeurig - in ieder
geval een heel stuk beter dan de DS1307 modules die ik hier heb slingeren;
die hebben een fout van >1 s per dag.

Wat ik wel merk is dat eerder genoemd klokje soms moeite heeft met
opstarten. Of dat komt omdat het net vervuild is, of dat komt omdat
ik inconsequent ben met aanzwengelen[1], of dat het komt omdat het kreng
waarschijnlijk een jaar of 60 oud is nu weet ik niet...

Martijn

[1] Hij start niet vanzelf op, je moet aan een palletje trekken om
het motortje een zwiep te geven, in de hoop dat 'ie dan vanzelf
wel weer in sync gaat lopen
Martijn van Buul - ***@dohd.org
Rob
2019-07-23 08:41:38 UTC
Post by Martijn van Buul
[...]
Mijn klokken lopen ofwel op DCF77 ("atoomklok") ofwel op NTP (netwerk
time protocol). Dat loopt altijd nauwkeurig, en je hoeft ze ook niet
te verzetten bij zomertijd.
Piet
2019-07-23 10:24:39 UTC
Post by Rob
Mijn klokken lopen ofwel op DCF77 ("atoomklok") ofwel op NTP (netwerk
time protocol). Dat loopt altijd nauwkeurig, en je hoeft ze ook niet
te verzetten bij zomertijd.
Vrijwel al mijn klokken zijn DCF77-gestuurd. Bij slechts één moet ik af en toe
wat opwindend werk verrichten alsmede handmatige correcties. Dat kost natuurlijk
wel enige moeite, maar dat maakt het wel de meest sportieve klok. En af en toe
een verzetje bij seizoenstijdwisselingen is ook niet verkeerd. :-)

-p
Mat Nieuwenhoven
2019-07-24 17:16:59 UTC
Post by Rob
Post by Martijn van Buul
[...]
Ik heb er ook een aantal, maar op meerdere plaatsen in huis pikken ze
de zender niet op. moet ik ze in de vensterbank leggen, of zo draaien
dat ze niet goed afleesbaar zijn. Ik denk er serieus over om weer
over stappen op klassieke quartz klokken.

Mat Nieuwenhoven
Rob
2019-07-24 18:01:40 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Rob
Post by Martijn van Buul
[...]
Ik heb een klok in de keuken die soms hikt (totaal de verkeerde tijd
aangeeft) en als dat erg wordt dan is de batterij bijna leeg en doet
ie het weer een jaartje op een nieuwe, die hangt ook niet optimaal en
kan niet gedraaid worden. Voor de rest geen last.

Als ik ergens een klok zou willen hebben en het lukt daar niet zou ik
onderzoeken of er al NTP klokken via WiFi bestaan en zo niet kijken of
ik er zelf een kon maken.
Piet
2019-07-23 10:08:13 UTC
Post by Martijn van Buul
Mwah. In de hal van mijn huis hangt een antiek klokje met een 1-fase
synchroonmotor. Behalve dat akkefietje ten gevolge van die rusie tussen
Servie en Kosovo van vorig jaar is dat ding akelig nauwkeurig
Dat verbaast me niet: zie de grafiek voor Central Europe op
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningskwaliteit
Post by Martijn van Buul
[...]
Bekend probleem. Die zwiep moest redelijk nauwkeurig zijn om
de rotor gelijk in sync met de stator te krijgen, en naarmate
de klok ouder werd en zwaarder ging lopen werd het moeilijker
om de zwiep nauwkeurig genoeg te maken. Als dat ding echt zo
oud is valt het me mee dat je hem uberhaupt nog kunt starten.

-p
Piet
2019-07-23 10:15:41 UTC
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
P.S.
Snapt iemand dat stukje over handel op de beurs in de paragraaf
"Stabiliteit van de netfrequentie" op die webpagina?

-p
Rob
2019-07-23 12:54:50 UTC
Post by Piet
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Ik denk dat men bedoelt dat er tegenwoordig een beurs is waarop
electrisch vermogen verhandeld wordt (door de electriciteitsbedrijven)
en waar vraag en aanbod gegevens worden uitgewisseld.

Als men daarop met een stuk software aankoppelt met als doel om zo
veel mogelijk te verdienen kan het natuurlijk zijn dat het netwerk
onstabiel wordt, net zoals de financiele beurs onstabiel kan worden
door speculanten die reageren op koersbewegingen dmv software.
J. J. Lodder
2019-07-24 09:08:14 UTC
Post by Piet
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Vermogen wordt verhandeld in blokken van een uur.
Na afloop van dat uur kan het zijn dat een centrale ineens meer of juist
minder vermogen moet gaan leveren.
Dat kan niet instantaan, en er kunnen daardoor kleine afwijkingen
in de netfrequentie optreden,

Jan

PS Als er teveel vermogen is gaan de generatoren elkaar aandrijven.
Rob
2019-07-24 09:11:35 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Ze kunnen altijd nog de windmolens gaan aandrijven om een briesje
te maken bij deze hitte.
Izak van Langevelde
2019-07-24 09:59:36 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Of de warmtepompen in hun achteruit zetten...
Grinnikend door het leven...
Rob
2019-07-24 11:47:48 UTC
Post by Izak van Langevelde
Of de warmtepompen in hun achteruit zetten...
Dat hebben we al hier op het werk.
Gevoed door zonnepanelen. Dat is zo ongeveer de beste use case voor
zonnepanelen want als de vraag het hoogst is dan is de opbrengst ook
het hoogst.

De groenlinkse dumbo's denken dat je electrisch kunt verwarmen in de
winter met zonnepanelen als bron, maar die sporen echt niet. Echter
in de zomer werkt dat wel.
Piet
2019-07-24 13:40:15 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Was het maar waar. Maar helaas daalt het rendement als de panelen
te heet worden. Een hittegolf is dus slecht voor mens en paneel.

-p
BugHunter
2019-07-24 13:45:29 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Het kan nog erger:

<https://www.hln.be/nieuws/binnenland/zonnepanelen-niet-hittebestendig~a7615071/>
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
O. Udeman
Hoeveel daarvan zullen er nu weer in de hens gaan?
Martijn van Buul
2019-07-24 14:09:00 UTC
Post by Piet
Was het maar waar. Maar helaas daalt het rendement als de panelen
te heet worden. Een hittegolf is dus slecht voor mens en paneel.
ObFix: peltier element achterop het zonnepaneel monteren, en het paneel
koelen ;) Ik voel een perpetuum mobile aankomen...
Martijn van Buul - ***@dohd.org
Rob
2019-07-24 15:19:43 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Onze panelen wekken op een dat als deze ongeveer 2300kWh stroom per
dag op met een piekvermogen van ongeveer 250kW zo rond 13:30.

Dat is minder dan de 380kW die ze theoretisch piek zouden moeten leveren
maar volgens mij houdt die spec geen rekening met de hellingshoek en
richting van de daadwerkelijke montage van de panelen. Maar het zou
ook kunnen dat dit gedeeltelijk komt door de temperatuur.

Echter die 250kW is wel voldoende om de koelinstallatie en andere infra
op te laten draaien (ook de netwerk infra). Echter niet genoeg voor
het totale verbruik van het bedrijf.

Als het alleen maar zo licht zou zijn en niet zo warm, dan lukt dat wel.

Echter, in de winter zit de dagelijkse opbrengst maar zo rond de
800-1000 kWh per dag en redden we het er lang niet mee. Als er dan
ook nog mee verwarmd zou moeten worden dan helemaal niet, maar dat
gebeurt op gas.
J. J. Lodder
2019-07-24 18:50:04 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Moet je hem wel kunnen vinden...

Jan
Star Trekking...
O. Udeman
2019-07-24 09:52:58 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
En wat gebeurt er met de energie van de overcapaciteit van zonnepanelen
tijdens een hittegolf?
Martijn van Buul
2019-07-24 14:13:09 UTC
Post by O. Udeman
En wat gebeurt er met de energie van de overcapaciteit van zonnepanelen
tijdens een hittegolf?
Dat wordt dus geinvesteerd in het scheef lopen van klokken :)

De meeste zonnepanelen (nouja, de meeste inverters van zonnepanelen)
schakelen af als de netfrequentie te hoog wordt (> 50.2 geloof ik, maar
ik kan me vergissen).
Martijn van Buul - ***@dohd.org
Rob
2019-07-24 15:23:57 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
De zonnepaneel installaties beinvloeden niet de netfrekwentie, maar
wel de netspanning. Als je in een GroenLinks wijk woont kan het best
zijn dat je geen energie kunt terugleveren omdat de spanning te hoog
wordt, en dan schakelen ze af inderdaad. Immers als iedereen alleen
maar wil terugleveren en nergens is er iemand die flink verbruikt, dan
loopt de spanning op. Dus als alle Tesla's op de zaak staan en de zon
hoog aan de hemel heb je een probleem!

Daar wordt meestal niet aan gedacht bij ideeen die men daarover uit,
net zoals er niet bedacht wordt dat subsidie alleen maar werkt als er
een klein deel van de bevolking gebruik van maakt, en niet meer ingezet
kan worden als het gaat om totale ombouw van een systeem.
J. J. Lodder
2019-07-25 11:48:15 UTC
Post by Rob
Post by Martijn van Buul
Post by O. Udeman
[...]
Als je de netspanning opdrijft
drijf je onvermijdelijk ook de netfrequentie op.
Weinig, want de regelsystemen werken dat tegen.
Maar er moet eerst een afwijking zijn
voor er teruggeregeld kan worden.

Jan

PS Het is al voorgekomen dat de prijs op de spotmarkt
negatief gegaan is.
MAW, je krijgt dan betaald om vermogen op te nemen.
Rob
2019-07-25 12:04:55 UTC
Post by J. J. Lodder
Als je de netspanning opdrijft
drijf je onvermijdelijk ook de netfrequentie op.
Onzin! De spanning en frekwentie dat zijn twee totaal onafhankelijke
grootheden. Als je een apparaat aansluit op het stopcontact en daardoor
zakt de spanning, dan zakt de frekwentie toch ook niet!

De frekwentie wordt bepaald door het toerental van de generator, en de
spanning in dit geval voornamelijk door de inwendige weerstand van
het circuit. Als je vanuit je zonnepanelen energie gaat invoeren dan
stijgt locaal de spanning doordat er spanning valt over de inwendige
weerstand. Lokaal bij jou stijgt de spanning het meest, verderop in
de straat (richting de wijktrafo) wat minder, op de wijktrafo nog wat
minder, etc. Echter als iedereen dat doet is deze spanningstoename
wel degelijk de beperking voor het terugleveren van energie.
Post by J. J. Lodder
Weinig, want de regelsystemen werken dat tegen.
Maar er moet eerst een afwijking zijn
voor er teruggeregeld kan worden.
Er is geen afwijking die terug geregeld moet worden want deze omvormers
bieden hun spanning precies in fase aan met het netwerk. Afwijking is
er alleen als er een bron is zoals een centrale waarin een generator zit
die te snel of langzaam kan draaien. Daarvan is in een omvormer geen
sprake.
J. J. Lodder
2019-07-24 18:50:04 UTC
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Overcapaciteit van zonnepanelen kan gewoon afgeschakeld worden,

Jan
O. Udeman
Waar blijft de opgewekte energie dan?
J. J. Lodder
2019-07-25 16:54:30 UTC
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by O. Udeman
Post by J. J. Lodder
Post by Piet
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Een afgeschakeld zonnepaneel wekt geen enrgie op,
dus er is niets om 'ergens te blijven'.
Het wordt alleen warm in de zon, maar dat werd het toch al
want het rendement is op zijn best 20%,

Jan
Mat Nieuwenhoven
2019-07-26 17:21:21 UTC
On Thu, 25 Jul 2019 18:54:30 +0200, J. J. Lodder wrote:

<snip>
Post by J. J. Lodder
Het wordt alleen warm in de zon, maar dat werd het toch al
want het rendement is op zijn best 20%,
Dat brengt me op een vraag. Ondaks dat ons dak geisoleerd is, is het
voelbaar warm van binnen als op zo'n hete dag de zon er op heeft
staan bakken. Als je zonnepanelen plaatst op een pannendak, wordt het
dan merkbaar koeler eronder?

a) de pannen zitten in de schaduw, tenminste waar er een paneel boven
zit. Er zit toch een kleine ruimte tussen pannen en achterkant
paneel?

b) een gedeelte ven de zonneenergie wordt electriciteit.

Heeft iemand ervaring daar mee?

Mat Nieuwenhoven
Maurice Janssen
2019-07-26 17:51:46 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Het zal vast iets schelen, maar ik weet niet of het veel is.
Wat wel veel uitmaakt is waar je de omvormer ophangt. Dat ding heeft
een efficiëntie van 95% ofzo en een halve dag 5% van een paar kW aan
verliezen die de omvormer op je zolder dumpt merk je wel.
Maurice
O. Udeman
Kun je dan je radiohobby wel vergeten?
J. J. Lodder
2019-07-26 19:02:52 UTC
Post by Maurice Janssen
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Maar wat is het alternatief,
zolang je geen ventilatiegaten naar buiten maakt?

Jan
Maurice Janssen
2019-07-28 20:31:57 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Maurice Janssen
[...]
De omvormer ergens hangen waar je minder last hebt van de warmte, zoals
een garage?
Maurice
J. J. Lodder
2019-07-30 09:36:02 UTC
Post by Maurice Janssen
Post by J. J. Lodder
Post by Maurice Janssen
[...]
Kabelverliezen zijn ook slecht voor het rendement,

Jan
Piet
2019-07-28 20:46:34 UTC
Post by Maurice Janssen
Wat wel veel uitmaakt is waar je de omvormer ophangt. Dat ding heeft
een efficiëntie van 95% ofzo en een halve dag 5% van een paar kW aan
verliezen die de omvormer op je zolder dumpt merk je wel.
Als je die zolder gebruikt als opslag maakt het niets uit.
Als je er de was droogt is die warmte alleen maar prettig.
Het wachten is op de omvormer met strijkboutfunctie.

-p
Maurice Janssen
2019-07-28 20:58:30 UTC
Post by Piet
Post by Maurice Janssen
[...]
Maar als je de kamer gebruikt als werk/studeerkamer of als slaapkamer,
dan wordt het een ander verhaal.
Het lijkt me dat Mat die vraag niet stelde als de temperatuur op zolder
voor hem niet relevant is.
Maurice
Mat Nieuwenhoven
2019-07-29 06:07:06 UTC
Post by Maurice Janssen
Post by Piet
Post by Maurice Janssen
[...]
Inderdaad, de zolder wordt te warm. Ik had helemaal niet aan de
omvormerverliezen gedacht. En je als je zo'n ding via pakweg 20 dikke
kabel in de schuur doet, heb je toch ook weer verliezen, als blijft
de zolder dan koeler. Even ervan afgezien of ie tegen vocht.en lagere
temperaturen kan, mocht het nog ooit vriezen. :-)

Mat Nieuwenhoven
O. Udeman
De een na laatste winter hebben we hier nog 18 graden vorst gehad...
Rob
2019-07-29 07:46:19 UTC
Post by Piet
Post by Maurice Janssen
[...]
In de ruimte waar de omvormers op het werk hangen (14 stuks van 30kW)
werd het zo heet dat men er een airco heeft moeten plaatsen...

(daarvoor had men die ruimte wel een saunafunctie kunnen geven)
J. J. Lodder
2019-07-30 09:36:03 UTC
Post by Rob
Post by Piet
Post by Maurice Janssen
[...]
Ventilatie is een zinniger oplossing,

Jan
Rob
2019-07-30 10:11:30 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rob
Post by Piet
Post by Maurice Janssen
[...]
Maar dat is niet voldoende. Het is een 384kW installatie dus met dat
rendement van 95% wat hier genoemd wordt (zal wel ongeveer kloppen)
wordt er piek 19kW in die ruimte gedumpt. Dat ventileer je niet even
weg.
J. J. Lodder
2019-07-26 19:02:52 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
<snip>
Post by J. J. Lodder
[...]
Maar de achterkant van de panelen straalt wel infrarood.
Post by Mat Nieuwenhoven
b) een gedeelte ven de zonneenergie wordt electriciteit.
Heeft iemand ervaring daar mee?
Denk dat zoveel van details van de opstelling afhangt
dat er in het algemeen niks over te zeggen valt,

Jan
J. J. Lodder
2019-07-24 08:47:16 UTC
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
De stibiliteit hangt vnl af van hoeveel er AC gekoppeld is.
(totale spinning mass dus)
Voor Cetraal Europa is dat de hele EU.
Groot Brittanie bv kan vrij zweven,
en fluctueert dus meer.
Post by Piet
Post by Martijn van Buul
[...]
Nee hoor, geen nauwkeurigheid nodig.
Die zwiep lanceert het rotortje iets te snel.
Bij het afremmen komt hij vanzelf in sync.
Het probleem met die oude klokjes is meestal dat het motortje
niet genoeg vermogen heeft voor de toegenomen wrijving.
Schoonmaken van de lagertjes verhelpt dat meestal,

Jan

PS Mooie vooroorlogse electrische klokjes
hebben intussen wat antiekwaarde.
BugHunter
2019-07-20 18:11:50 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Het is een teken aan de wand, deze ontwikkeling.
Ik had jaren geleden een klokradio met groene
cijfers, en als je het licht uit deed dimde die.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Mat Nieuwenhoven
2019-07-26 17:24:48 UTC
Post by BugHunter
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Inderdaad. Heel vroeger had ik een staande Phlips klokradio met een
LDR die de verlichting continue aanpaste aan de herderheid van de
kamer. Tegenwoordig mag je blij zijn als je 2 standen hebt die je
manueel moet installen.

Daarnaast vind ik groene LEDs veel storender dan rode. We hebben ook
niet-dimbare rode, en die storen niet, Maar een groene verlicht de
hele kamer.

Mat Nieuwenhoven
J. J. Lodder
2019-07-26 19:02:53 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by BugHunter
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Het kan nog erger: Conrad had er eentje
met per seconde knipperende dubbele punt.
Knipper niet af te zetten, en ook niet te dimmer.

Ik zou hem terug gestuurd hebben,
als ik niet het verstand gehad had
om vooraf te informeren,

Jan
Piet
2019-07-29 09:00:21 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Daarnaast vind ik groene LEDs veel storender dan rode. We hebben ook
niet-dimbare rode, en die storen niet, Maar een groene verlicht de
hele kamer.
Mijn weerstation/klok/wekker heeft blauwoplichtende symbolen.
Dat is nog veel irritanter en slaapbelemmerender dan groen.

-p
Izak van Langevelde
2019-07-29 09:29:44 UTC
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Mijn computer heeft een blauwe powerled, die idioot helder is, ik leg er
maar een dingetje op...
Grinnikend door het leven...
Piet
2019-07-29 09:40:20 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Mijn weerstation/klok/wekker heeft blauwoplichtende symbolen.
Dat is nog veel irritanter en slaapbelemmerender dan groen.
Mijn computer heeft een blauwe powerled, die idioot helder is
Prima toch? Voorkomt dat je achter je computer in slaap valt.

-p
Izak van Langevelde
2019-07-29 09:43:15 UTC
Post by Piet
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Ik zit er eigenlijk nooit achter, maar het ding staat bovendien op mijn
slaapkamer, die dus blauw verlicht wordt...
Grinnikend door het leven...
Mat Nieuwenhoven
2019-07-30 04:57:40 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Ik zit er nooit achter, maar ervoor :-)

Maar als je hem weinig gebruikt, is er geen BIOS optie voor maximale
energiebesparing die ook dat ledje uit doet? EUP of zoiets heet dat.
Dan heb je ook geen USB spanning meer.

Mat Nieuwenhoven
Izak van Langevelde
2019-07-30 08:16:57 UTC
Post by Mat Nieuwenhoven
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Gut, ik dacht dat ik de enige was...
Post by Mat Nieuwenhoven
Maar als je hem weinig gebruikt, is er geen BIOS optie voor maximale
energiebesparing die ook dat ledje uit doet? EUP of zoiets heet dat.
Dan heb je ook geen USB spanning meer.
Ik kan het ding gewon lostrekken, maar ik vind het wel prettig te weten
of ik uit sta of alleen sluimer...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-07-30 09:36:03 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Alleen zie je dat 's nachts als gewoon wit,
zolang je er niet direct naar kijkt,

Jan
Izak van Langevelde
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-07-30 19:19:50 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
[...]
Dan is je slaapkamer niet donker genoeg...

Jan
Rob
2019-07-29 12:30:28 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Inderdaad een veelvoorkomend probleem, ik doe er altijd een stukje
zwart textiel isolatieband op dat nog net een beetje doorschijnt.

Ooit toen er net LEDs waren was er de vuistregel dat je voor een indicatie
ledje ongeveer 10mA stroom nodig had. Tegenwoordig zijn er nog steeds
ontwerpers die het serieweerstandje daarop dimensioneren, hoewel dat
tegenwoordig genoeg is voor een zaklantaarn.
Piet
2019-07-30 07:56:56 UTC
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Toen heette het power led, nu powerled. Dat wreekt zich.

-p
Izak van Langevelde
2019-07-30 08:15:11 UTC
Post by Piet
Post by Rob
Post by Izak van Langevelde
[...]
Mighty morphin' powerleds!
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-07-30 09:36:03 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Inderdaad een irritante mode.
Ooit waren LEDs rood, later oranje of groen.
Blauwe LEDs waren er niet,
want die waren wat moeilijker te maken.
Toen heeft een of andere idioot de blauwe LED
tot 'heilige graal' verklaard,
en toen het eenmaal gelukt was om ze te maken
moest en zou alles blauw worden.

En inderdaad ook te fel,

Jan
Izak van Langevelde
2019-07-30 09:44:03 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Tegenwoordig heb je zotten die hun hele setup laten oplichten, met
geheugen, fans en alles in alle kleuren van de regenboog...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-07-30 19:19:50 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Het meest idiote in deze vind ik luitjes
die zonodig een buizenversterker moeten,
en dan de buizen van onderaf
van veelkleurige LED verlichting voorzien,

Jan
Henk
2019-07-31 12:03:24 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Nou, ja, als je dat nou mooi vindt...
Gouden connectoren is veel idioter.
Rob
2019-07-31 13:48:53 UTC
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
[...]
Als je op het terrein van de audiofielen komt dan kent de idioterie
geen grenzen!!

Zelfs 230V kabels moeten daar nog aan rare eisen voldoen en indien niet
dan hoor je dat.
Of digitale verbindingen...
J. J. Lodder
2019-07-31 14:02:28 UTC
Post by Henk
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Connectoren? Hoezo connectoren?
De stoppen in de meterkast moeten verguld zijn,
en de netstekker ook.
Dat hoor je gelijk aan de ruimtelijkheid van het stereobeeld,
(als je gouden oren hebt)

Jan
Izak van Langevelde
2019-07-31 14:21:52 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Henk
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Gouden connect oren, dantochzekerwel...
Grinnikend door het leven...
J. J. Lodder
2019-07-30 20:15:18 UTC
Post by Piet
Post by Mat Nieuwenhoven
[...]
Zeker, en ook onveiliger.
Blauw en groen licht verstoren je donker-adaptatie,
en vergroten dus de kans dat je in het donker
ergens over struikelt.

Rood licht doet dat niet,

Jan