open collector uitgang
e***@gmail.com
2020-05-10 12:07:26 UTC
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe een open collector uitgang werkt. groetjes Eli
Rob
2020-05-10 12:27:29 UTC
Post by e***@gmail.com
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe een open collector uitgang werkt. groetjes Eli
Een open collector uitgang kan de chip alleen met de 0 verbinden.
Die uitgang is dus ofwel 0 ofwel hoogohmig, er komt nooit een spanning
op te staan door de chip zelf.

Zie het als een schakelaar tussen de uitgangpin en de 0.
Frank Geerlings
2020-05-11 15:36:01 UTC
Post by Rob
Post by e***@gmail.com
[...]
Alvast heel verhelderend, bedankt!

Ik interpreteerde de vraag als 'hoe gebruik ik een open
collector-uitgang'. Je hebt dan een pull up-weerstand nodig. Voordeel is
echter dat je meerdere van deze open collector-uitgangen (ook eventueel
van meerdere IC's) aan elkaar kan binden en daardoor uit meerdere
bronnen aan een (1) ingang kan lezen (hoewel natuurlijk niet
gelijktijdig). Daarom worden open collector-uitgangen bijvoorbeeld
gebruikt bij I2C en andere bus-systemen.

Een voordeel is dat je de 'uitgangsspanning' zelf kan kiezen door de
pull up-weerstand, maar een nadeel is dat zolang de uitgang logisch 1 is
er stroom wordt gebruikt door de weerstand.
--
Groeten,
Frank
Arie de Muynck
2020-05-11 16:13:04 UTC
Post by Frank Geerlings
Post by Rob
Post by e***@gmail.com
[...]
Zolang de uitgang logisch _0_ is wordt er stroom gebruikt.

Overigens mag soms de uitgangsspanning niet hoger worden dan de
voedingsspanning van de aangesloten IC's - altijd de datasheets checken!
Frank Geerlings
2020-05-12 18:07:49 UTC
Post by Arie de Muynck
Zolang de uitgang logisch _0_ is wordt er stroom gebruikt.
Bedankt voor de correctie.
--
Groeten,
Frank